Prof. dr. Annelies Decloedt

• dierenarts-klant communicatie
  • diergeneeskundig onderwijs

Profiel

Annelies Decloedt is hoofddocent aan de faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Gent (België). Ze is verantwoordelijk lesgever voor de vakken "Klinische en communicatieve vaardigheden" die lopen van tweede bachelor tot tweede master in de opleiding diergeneeskunde.

Annelies studeerde in 2008 af als paardendierenarts aan de Universiteit Gent. Ze startte meteen een doctoraatsonderzoek in het vakgebied cardiologie paard aan de Universiteit Gent, gefinancierd door het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek Vlaanderen. Het doctoraat spitste zich toe op nieuwe echocardiografische technieken voor het kwantificeren van de hartfunctie bij paarden. Dit doctoraat werd afgerond in 2012 en werd gevolgd door verder klinisch onderzoek als postdoctoraal research fellow van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek Vlaanderen, in het onderzoeksdomein paardencardiologie, echografie en inspanningsfysiologie. Als lid van het Equine Cardioteam is ze nog steeds actief betrokken bij onderzoek en klinisch werk op dit gebied. Ze coördineert en neemt deel aan verschillende onderzoeksprojecten met betrekking tot verbeterde diagnose en behandeling van kleplekken en hartritmestoornissen bij paarden.

In 2015 werd Annelies aangesteld als docent klinische en communicatieve vaardigheden aan de Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Gent. Ze ontwikkelde en lanceerde het Skillslab Diergeneeskunde voor het onderwijs van diergeneeskundige klinische vaardigheden aan de Universiteit Gent. In het skillslab worden dummy-modellen en simulatoren gebruikt voor het aanleren van verschillende vaardigheden zoals injecties, chirurgie, klinisch onderzoek, ... Flipped classroom teaching en blended learning zijn essentiële onderdelen van dit onderwijs. Annelies is ook verantwoordelijk voor het ontwikkelen en onderwijzen van het trainingsprogramma voor communicatieve vaardigheden, dat zowel theoretische lessen als vele praktische oefeningen omvat, waaronder rollenspel, video-analyse en trainingen met vrijwilligers als simulatieklanten. Parallel aan de introductie van communicatieve vaardigheden in het veterinaire curriculum aan de Universiteit Gent ontwikkelt ze ook een volledige onderzoekslijn in veterinaire communicatie. Een project rond dierenarts-klantcommunicatie over complementaire en alternatieve diergeneeskunde loopt momenteel in samenwerking met het Center for Persuasive Communication, vakgroep Communicatiewetenschappen, Universiteit Gent.

Annelies is lid van de faculteitsraad, ondervoorzitter van de opleidingscommissie, lid van de subcommissie 'Actief Leren' en lid van de toetscommissie van de faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Gent. Ze is promotor van het Honours Programme Education voor studenten die geïnteresseerd zijn in diergeneeskundig onderwijs. Ze is ook de plaatsvervangend nationaal vertegenwoordiger van de International Association for Communication in Healthcare (EACH) en secretaris van de veterinaire Special Interest Group.