ASIL activities 2017-18

 

Highlights

 

TODD BARTON #DAAROMLEESIK

The IPEM Lab team is working intensely with the Buchla synthesizer musician and composer Todd Barton at a 3D rendering of his original 1984 recordings of 'Music and Poetry of the Kesh'.  The music is based on Ursula K. Le Guin's classic Sci-Fi 'Always Coming Home' for which they collaborated closely. During the #DAAROMLEESIK festival at De Krook 4 listening sessions are planned on 23 and 24 November 2018:

Vrij 23.11 17u & 21u | Art-Science-Interaction lab, De Krook -2 | gratis
Zat 24.11 16u & 21u | Art-Science-Interaction lab, De Krook -2 | gratis

 

For more information see:

#DAAROMLEESIK

Art-Science-Interaction Lab Residents

The Art-Science-Interaction Residency Program for 2018 is welcoming Anouk De Clercq. In collaboration with BOZAR. Anouk is working together with the British composer/musician Vessel on a spatial interactive installation for the BOZAR exhibition about Bernard Van Orley.

The Art-Science-Interaction Residency Program for 2018 is welcomingJürgen De Blonde, in collaboration with Vooruit. Jürgen is working with the Synthi100 on a new set of pieces to be rendered on the Wave Field Synthesis installation in the lab.

The ARTSCIENCELAB wishes you a year full of Art & Science in 2018.

artsciencelab201711viewB = State of the ArtScienceLab view in November 2017artsciencelab201711viewC = State of the ArtScienceLab view in November 2017
artsciencelab201711viewD = State of the ArtScienceLab view in November 2017artsciencelab201711viewE = State of the ArtScienceLab view in November 2017

In 2018 start een nieuw ArtScienceLab programma. Centraal staat het IPEM onderzoek rond spatiële en muzikale interactie. Onderzoekers en kunstenaars werken samen aan het opzetten van experimentele omgevingen met een augmented reality karakter, en het creëren van smart spaces. De infrastructuur laat toe motion capture en 3D audio rendering uit te voeren via een wave field synthesis installatie. De Do/ThinkTanks bieden maandelijkse werkmomenten aan voor demonstratie, creatie, discussie momenten met wetenschappers en kunstenaars, met publieke showcases. In een apart programma worden in de Pluriversum ruimtes workshops opgezet rond historische klanksynthese met de Synthi100 (ism Vooruit). 

 

 artsciencelab201711viewA = State of the ArtScienceLab view in November 2017

ACTIVITEITEN

 

DO-THINK-TANK 20171215

Program
Sonja Kotz and Laura Verga present: "Shared timing: Effects of temporal coordination on learning." Followed by a presentation of the ArtScienceLab Infrastructure and Program for 2018.

The event is a combination of scientific presentation and discussion, artistic practice and performance. The lab is demonstrating its brand new wavefield synthesis system and motion capture devices.
Additionally the ArtScienceLab ideas and plans for 2018 are presented, followed by an informal drink and a livecoding concert on the IOSONO system by H.AL.I.C. (Kasper Jordaens & Dago Sondervan)

Do-Think-Tank 20171215Do-Think-Tank 20171215

SOUNDBIKE OP #SIC171017 SPORTINNOVATIECONGRES BRUGGE

Sporters beleven meer is het centrale thema op 17 oktober 2017 tijdens het sportinnovatiecongres in Brugge (#SIC171017).  Dit is grotendeels te danken aan innovatie op het vlak van denken, samenwerken en technologie. Naast keynotes, panelgesprekken en workshops is er innovatiemarkt met demo's. IPEM presenteerde er als onderdeel van de Victoris groep de SoundBike, een fiets waarbij de fietser door middel van zijn trapsnelheid het tempo van de muziek kan beïnvloeden.

Athletes experience more is the central theme on October 17th 2017 at the sports innovation congress in Bruges (#SIC171017). This is mainly due to innovation in thinking, collaborating and technology. Besides keynotes, panel discussions and workshops, the congress hosted an innovative demo market. As a part of the Victoris group IPEM presented the SoundBike, a bike with which a cyclist can influence the tempo of the music by changing the (rotational) velocity of cycling.

 

OPENDEURDAG 8 OKTOBER 2017

Tijdens de opendeurdag in De Krook werd een demonstratie getoond van de meting die werd gedaan tijdens de CANVAS opname van 20 September. Met de pianiste Giusy Caruso en de IPEM onderzoekers.

Giusy Caruso and a young interactivist in the immersive installation

MINISTERIEEL BEZOEK AAN HET LAB 30 SEPTEMBER 2017

Minister van Cultuur Sven Gatz bezocht het ArtScienceLab waar een experiment aan de gang was met o.a. Giusy Caruso, Esther Coorevits, en Bart Moens. Prof Marc Leman schetste de achtergrond, en de toekomst van het lab.

 visite sven gatz aan het artsciencelab 2Visite Sven Gatz aan het ArtScienceLab 1

CANVAS OPNAMES 20 SEPTEMBER 2017

CANVAS-opname voor de TV-reeks “Thomas speelt het hard”.

fotograaf joren
Het was de eerste keer dat het UGent consortium IPEM, MICT, en ID-lab samen met IMEC een project realiseerde in het ArtScienceLab. Thomas Vanderveken maakt voor Canvas een reeks over klassieke muziek. Speciaal voor die reeks leert hij op een jaar tijd het pianoconcerto van Edvard Grieg spelen. Zijn muzikale droom, zeg maar. Op 7 december 2017 zal hij het concerto uitvoeren, samen met Brussels Philharmonic in De Bijloke in Gent.
Experiment: Naar aanleiding van deze reeks op CANVAS werd op 20 september in de Krook een experiment gedaan rond de vraag hoe het zit met de stress van Thomas Vanderveken tijdens het spelen. Het was de bedoeling om zijn stressniveau te meten tijdens het spelen van delen uit Grieg’s pianoconcerto. Twee onderdelen van het pianoconcerto werden met elkaar vergeleken, met name, een “gemakkelijk” deel met een “moeilijk” deel. Thomas’ stressniveau werd vergeleken met dat van Liebrecht Vanbekkevoort (Laureaat Koningin Elisabeth wedstrijd 2007) die ook een “gemakkelijk” en “moeilijk” stuk speelde.
Metingen: Er werden metingen gedaan met een bewegingscamera, een balans-sensor, een MIDI-sensor en IMEC’s fameuze stress-sensor. Al deze metingen werden gesynchroniseerd en de resultaten worden tijdens de uitzending besproken.

SIOEN EN 123 PIANO in DE KROOK (18 augustus-23 september)

IPEM (Ugent) en IMEC koppelden aan elke piano een sensor om te meten hoe lang er tijdens de 5 weken effectief op de piano's gespeeld wordt. In 'De Krook', één van de 123-locaties, werd op een 'data-wall' aangegeven hoeveel seconden, minuten, uren er pianomuziek te horen is in Gent. Pieter-Jan Maes headbangde met een speciale sensor even mee waarbij hij enkel met hoofdbeweging een complexe ritmische track toevoegde.

MARC VANRUNXT PROTOTYPE 1 AUGUSTUS 2017

In het kader van de ESCOM 2017 conferentie performde Marc Vanrunxt en groep een gedeelte van het stuk 'Prototype' op het pleintje voor De Krook in openlucht. In het IMEC lab improviseerde Charlotte Vanden Eynde op een WaveFieldSynthesis 3D gerenderde versie van de muziek van Daniel Vanverre die samples uit het werk van Lucien Goethals manipuleerde.

OPENINGSWEEKEND 10-12 MAART 2017

SoundBikes2017

 

De D-Jogger is een interactieve muziekapplicatie die het mogelijk maakt muziek accuraat te synchroniseren met het stap- of looptempo van gebruikers. Bij de D-Jogger kan nauwkeurig ingesteld worden wanneer de muzikale beat valt ten opzichte van het neerkomen van de voet (bv. net voor, op, of net na de beat) // Bart Moens.
De Music Paint Machine is een muziekeducatieve technologie die muzikanten uitnodigt om creatief aan de slag te gaan met muziek en beweging. Door muzikale elementen (volume, lengte, toonhoogte) en aspecten van beweging (draaien, buigen, stappen op een gekleurde mat) om te zetten in een visualisatie (kleuren en lijnen) worden ze uitgedaagd om hun muzikale vaardigheden in te zetten bij het maken van een digitale tekening of bij het uitvoeren van specifieke tekenopdrachten. // Luc Nijs. Zie http://www.musicpaintmachine.be
Muzikale biofeedback bij motorische rehabilitatie. Deze demo toont aan hoe muzikale biofeedback gebruikt kan worden om balansinstabiliteit bij beroerte-patiënten te corrigeren op een uitdagende en motiverende manier. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een evenwichtsbord waarin druksensoren ingebouwd zijn, die de gewichtsverdeling meten. Door middel van speciale muzikale terugkoppeling strategieën van de gewichtsverdeling wordt de patiënt gestimuleerd om een vooraf bepaalde evenwichtspositie te bereiken. // Micheline Lesaffre.
Synthi 100 – SoundBikes. In samenwerking met IPEM – UGent maakte Soulwax een gloednieuwe compositie met een unieke EMS Synthi 100 analoge synthesizer. Om deze te horen moeten bezoekers wel even moeite doen. Met behulp van twee fietsen – SoundBikes – wordt de compositie op gang getrapt en hebben de fietsers expressieve controle over tempo, spatialisatie, en gelaagdheid van de compositie. Let wel, dat kan enkel indien de fietsers gesynchroniseerd samenwerken. Wie durft, en krijgt het publiek aan het dansen?! // David en Stephen Dewaele, Pieter-Jan Maes, Valerio Lorenzoni, Ivan Schepers, Bart Moens, Frederik De Witte, Guy Van Belle.

FIRST DO/THINK TANK, 1 MARCH 2017

Vlak voor de officiële opening verzamelden in het lab een 20-tal professionele klank- en media kunstenaars voor een eerste presentatie van het Lab met discussie rond artistieke interesses en culturele participatie.


First Do Tank at the ArtScienceLab IPEM UGENT De Krook March 1st 2017

 

 

 

 

The Early Days...

 

Building an ArtScienceLab IPEM UGENT De Krook March 2017Building an ArtScienceLab IPEM UGENT De Krook March 2017Building an ArtScienceLab IPEM UGENT De Krook March 2017
Building an ArtScienceLab IPEM UGENT De Krook March 2017Building an ArtScienceLab IPEM UGENT De Krook March 2017Building an ArtScienceLab IPEM UGENT De Krook March 2017
openingdekrook-PJ+valerio.JPGopeningdekrook-ivan.JPGopeningdekrook-synthi100.JPG