Kinderen (2jr – 5jr 11 mnd) met (vermoeden van) autisme

BeLAS

De Belgian 'Language in Autism' Study of BeLAS is een nationaal onderzoeksproject over taalontwikkeling bij kinderen met autisme, uitgevoerd in samenwerking tussen drie sites: ULB, Universiteit Gent & KU Leuven.

Veel kinderen met autisme ondervinden moeilijkheden bij de taalontwikkeling. Sommige kinderen spreken niet, anderen hebben een vertraagde taalontwikkeling en nog anderen hebben geen problemen met de taalontwikkeling. Een deel van de kinderen haalt die achterstand in tegen de leeftijd van zeven jaar, hoewel dat van kind tot kind verschilt. Momenteel is het nog moeilijk te voorspellen op welke manier een kind met autisme taal zal ontwikkelen.

In het algemeen is de taalontwikkeling gekoppeld aan de ontwikkeling van sociaal-communicatieve vaardigheden (bijvoorbeeld imiteren van geluiden en woorden of wijzen naar voorwerpen die de ouder benoemt), maar voor sommige kinderen met autisme denken we dat er ook een verband is met andere factoren (bijvoorbeeld slaapkwaliteit of hersenactiviteit).  We zullen in deze studie het effect nagaan van een reeks sociaal-communicatieve en niet-sociaal-communicatieve aspecten op de verschillende trajecten van taalverwerving bij de deelnemende kinderen.

We volgen 300 kinderen in Vlaanderen en Wallonië gedurende twee jaar op. Bijzonder aan deze studie is dat het onderzoek doorgaat in een LabMobiel: een omgebouwde bestelwagen die ingericht is als een gezellige praktijkruimte. De onderzoekers komen aan huis of op school bij het kind, om de drempel te verlagen om mee te doen aan dit wetenschappelijk onderzoek.

Contacteer de onderzoekers indien u interesse heeft om met uw kind deel te nemen!

 

E-mail: belas@ugent.be

Website: https://www.belas.ulb.be/nl

T: 0479/96 08 02

Facebook: https://www.facebook.com/BeLAS.Studie.Autisme/

Instagram: https://www.instagram.com/belas.studie.autisme/

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/belas/