Permanente Vorming | Armoede en Participatie, academiejaar 2023-2024

Door wie
Prof. Dr. Griet Roets
lien.steyaert@kuleuven.be

Permanente vorming georganiseerd door de Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent, en het Centrum voor Sociologisch Onderzoek, KU Leuven. In samenwerking met het interfederaal Steunpunt tot bestrijding van armoede.

2022-12-07-pev-armoede-participatie-2022-2023

België is een rijk land maar met tegelijk een hoog armoedecijfer. Armoede is een hardnekkig maatschappelijk probleem dat voorkomt in verschillende vormen en gedaanten. In deze permanente vorming reiken we wetenschappelijke inzichten en referentiekaders aan die inzicht bieden in het probleem, en die bruikbaar zijn om het eigen beleid en initiatieven van organisaties en ondernemingen in het kader van armoedebestrijding te evalueren en te verbeteren. Niet alleen de eigen ervaringen en uitgangspunten zijn daarbij van belang, maar vooral de uitwisseling over ervaringen en referentiekaders van andere actoren.

Het opzet van deze permanente vorming is om te leren hoe in dialoog met mensen in armoede, andere burgers, welzijnswerkers, academici en politici nieuwe kennis kan worden opgebouwd over armoede en armoedebestrijding. In deze permanente vorming beogen we relevante theoretische concepten en perspectieven te doorgronden. Sleutelwoorden hierbij zijn onder meer sociale ongelijkheid, structurele herverdeling van maatschappelijke hulpbronnen, sociale rechten, sociale bescherming, participatie en culturele actie. Er wordt aandacht besteed aan de wijze waarop persoonlijke referentiekaders in het denken over armoede tot stand komen en de uitgangspunten die daarbij worden gehanteerd.

We verkennen een structurele benadering van armoedebestrijding die de vraag omvat naar een duurzame bestrijding van armoede als een sociaal, economisch, en politiek-institutioneel probleem in de samenleving.

VOORWAARDEN

De cursus staat open voor iedereen die interesse toont in de armoedeproblematiek en inzichten wil verwerven in armoedebestrijding. Cursisten die geen licentiaat/master psychologie of pedagogische wetenschappen, master sociaal werk, master in de sociale wetenschappen (sociologie, sociaal beleid..) hebben of geen houder zijn van een bachelordiploma in de studiegebieden van de sociale wetenschappen (gezondheid, onderwijs, sociaal werk…) kunnen na een toelatingsgesprek worden toegelaten. Op basis van een beschrijving van je opleiding en job en een korte motivatie (door te sturen naar lien.steyaert@kuleuven.be) wordt beslist of er al dan niet een toelatingsgesprek nodig is. Omwille van de opbouw van de verschillende lessen dient de cursus in zijn totaliteit te worden gevolgd. De cursisten moeten een reflectiepaper schrijven om hun getuigschrift te ontvangen. Het programma is een onderdeel van de permanente vorming van de Universiteit Gent en de KU Leuven. Indien aan alle voorwaarden voldaan is, kunnen cursisten een getuigschrift van permanente vorming van de Universiteit Gent en de KU Leuven ontvangen.

INSCHRIJVING & PRAKTISCH

De lessen gaan door in Brussel bij het Interfederaal Steunpunt tot Bestrijding van Armoede, waar cursisten elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar in gesprek kunnen gaan.
Inschrijven kan via mail met daarin een beschrijving van uw opleiding en job en een korte motivatie, te versturen naar Lien Steyaert via lien.steyaert@kuleuven.be. Hier kan u ook terecht voor verdere inlichtingen.

De deelnemers moeten zich – naast de inschrijving voor de opleiding (471,20 euro) – ook officieel inschrijven als student van de KU Leuven (128,80 euro). De totaalsom van de cursus bedraagt dus 600 euro. Deelnemers ontvangen na inschrijving een studentenkaart.
De studenten kunnen zich daarnaast ook gratis inschrijven aan de UGent

PROGAMMA & MEER INFO