Vraag over je studiegeld?

Kan ik kiezen tussen online betalen of via overschrijving?

Ja, je kan kiezen hoe je de betaling van je studiegeld in orde brengt.

Vanaf juli 2025 is er de mogelijkheid om online te betalen. 
Na betaling zal de online betaalknop groen kleuren en ontvang je een bevestigingsmail. 

Verkies je toch om te betalen via overschrijving dan kan dat nog steeds.
In diezelfde mail staan alle nodige gegevens. Vergeet zeker niet de gestructureerde mededeling te vermelden.
Bij overschrijving krijg je geen bevestigingsmail.

Op Oasis kan je je studiegeld voor en/of na de betaling steeds controleren. 

Ik heb mij ingeschreven en kreeg geen betaalverzoek - wat moet ik doen?

Kijk eens in je SPAM; misschien is het daar toegekomen?

Het kan ook zijn dat je privé mailadres niet meer actief is of je privé inbox vol zit; gelieve dit na te kijken en je privé mailadres aan te passen op Oasis.
Je kan een nieuw betaalverzoek aanvragen door te mailen naar studiegeld@ugent.be. Vergeet niet je studentennummer te vermelden.

Wanneer krijg ik mijn betalingsverzoek/terugbetaling?

Betalingsverzoeken en terugbetalingen worden gemaild naar de student op vaste tijdstippen tijdens het academiejaar:
na inschrijving, eerste week december, midden maart, eerste week mei en eerste week juni.

Waarom moet ik bij inschrijving een te hoog bedrag betalen? Waarom is mijn betalingsverzoek zo hoog?

Bij inschrijving krijg je een betalingsverzoek met een standaardbedrag. Indien je minder studiepunten zal opnemen dan krijg je later tijdens het academiejaar een aangepast betalingsverzoek op één van de vaste tijdstippen: eerste week december, midden maart, eerste week mei en eerste week juni.

Ik wil een studietoelage aanvragen bij de Vlaamse overheid - hoe moet ik dat doen?

Denk je in aanmerking te komen voor een (bijna-)beursstatuut, dan kan je dit tot en met 31 mei van het betreffende academiejaar aanvragen bij de Vlaamse overheid.

Ter info: een (bijna-)beurstarief kan enkel toegepast worden bij een diploma- of creditcontract voor een bacheloropleiding, master-na-bacheloropleiding, schakelprogramma, voorbereidingsprogramma of educatieve masteropleiding.

Mijn beursaanvraag bij de Vlaamse overheid werd geweigerd, kan ik ergens anders terecht?

Je kan contact opnemen met de sociale dienst van UGent via het mailadres

Hoeveel kost een inschrijving met een creditdoelcontract?

Je studiegeld zal afhangen van meerdere factoren, maar vooral van welke vakken je opneemt.
De vakken worden aangerekend volgens de formules die je terug vindt op de pagina Studiegeld onder de groepen

  • Bacheloropleiding, Schakelprogramma en Voorbereidingsprogramma
  • Master-na-Bacheloropleiding en Educatieve Masteropleiding
  • Master-na-Masteropleiding

Zie ook voor meer info: inschrijven via creditdoelcontract

Op welk rekeningnummer word ik terugbetaald?

Terugbetalingen gaan door op het rekeningnummer dat vermeld wordt in Oasis. Je kan dit daar ook aanpassen indien gewenst.

Ontvang ik een bevestiging van mijn betaling?

Indien je online betaalt dan zal de betaalknop groen kleuren na betaling en ontvang je automatisch een bevestigingsmail.
Bij overschrijving ontvang je geen bevestigingsmail. Je kan je betaling wel opvolgen in Oasis.
Indien je toch een kopie wenst van het voldane betalingsverzoek dan kan je dit opvragen door te mailen naar .

Hoeveel dien ik nog te betalen? Welk bedrag krijg ik teruggestort?

Je kan je rekeningsaldo nakijken op Oasis.
Betalingsverzoeken en terugbetalingen worden gemaild op vaste tijdstippen: eerste week december, midden maart, eerste week mei en eerste week juni.

Ik ben de gestructureerde mededeling vergeten te vermelden bij betaling. Wat moet ik doen?

Stuur een foto/printscreen van de overschrijving naar met vermelding van uw studentennummer.

Kan ik mijn studiegeld in schijven betalen?

Dit kan, gelieve hiervoor te mailen naar studiegeld@ugent.be

Ik zet mijn inschrijving aan UGent stop, krijg ik dan nog studiegeld terug?

Een eventuele terugbetaling van studiegeld is afhankelijk van je beursstatus, datum van stopzetting, de opleiding en het contracttype.
Meer info op terugbetaling studiegeld

Waar kan ik meer info vinden in verband met mijn studiekosten en/of financiële steun?

Meer info kan je vinden op: Studiekosten en studiefinanciering

Kan het adres van mijn bedrijf of werkgever vermeld worden op het betalingsverzoek?

Neen, dat kan niet. Een betalingsverzoek is altijd gericht aan de student. Wij kunnen geen adresgegevens wijzigen of toevoegen op het betalingsverzoek.

Na betaling kan je wel een betaalbewijs opvragen via studiegeld@ugent.be. Dit betaalbewijs kan je dan inbrengen als onkostennota.

Ter info: er is geen BTW verrekend in het studiegeld; het vermelden van een BTW nummer is dus niet nodig

Geen antwoord gevonden op je vraag?

studiegeld@ugent.be