Home Heymans

Eigenschappen van de flats

Eigenschappen van het gebouw

Aandachtspunten

Adres: Isabellakaai 30-134 - B-9000 Gent (elke flat heeft een eigen huisnummer)

Eigenschappen van de flats

• Grootte: 38m²
  • Gemeubileerd (ingemaakte halkast, tafel en 4 stoelen)
  • Woonkamer met open kitchenette (incl. koelkast met diepvries)
  • Badkamer (douche, toilet en lavabo) met ingebouwde spiegelkast

• Slaapkamer met tweepersoonsbed (140 x 200), kleerkast en bureau
  • Terras met zicht op de Schelde

Download hier de inventaris van de flat

Bekijk het grondplan van het gebouw of het grondplan van een flat (met afmetingen).

Hieronder een type grondplan van een flat. De flats worden gespiegeld ten opzichte van elkaar dus hier kan een klein verschil op zitten.

Grondplan flat

Eigenschappen van het gebouw

• 7 verdiepingen
  • 105 flats (15 per verdieping)
  • Wassalon beneden in het gebouw
  • Garagestandplaats Kantienberg (betalend)  kan gehuurd worden, indien beschikbaar

• Studentenrestaurant "De Brug" op drie minuten fietsafstand

Aandachtspunten

Samenwonen gaat gepaard met verschillende verantwoordelijkheden en soms ook gevoeligheden.
Denk goed na over met wie je gaat samenwonen, en maak duidelijke afspraken.

We helpen jullie graag op weg door te wijzen op een aantal zaken waarmee je best rekening houdt:

Huurcontract:

• Jullie beider namen staan op het contract vermeld.
  • Het contract heeft een looptijd van 1 jaar. Je kan het niet zomaar opzeggen.

Jullie tekenen samen jullie contract. Het naleven van het contract is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Je kan het huurcontract enkel stopzetten, mits opzeggingstermijn van 1 maand, als jullie beide niet meer aan de UGent ingeschreven zijn, of als een van jullie ouders komt te overlijden na de start van de overeenkomst.
Als een van jullie op stage of uitwisseling gaat, kan die persoon onderverhuren.

Disharmonie, ruzies, onenigheden e.d. zijn geen redenen om het contract stop te zetten.

Huurgeld & waarborg:

Het maandelijkse huurgeld en de eenmalige waarborg worden aangerekend aan de hoofdaanvrager. De factuur kan niet opgedeeld worden en moet per maand als één bedrag betaald worden. Maak duidelijke afspraken over hoe de betalingen onderling geregeld worden. Let op: als de een zijn deel van het huurgeld niet meer betaalt, moet het volledige bedrag door de ander betaald worden.
De waarborg wordt enkel teruggestort naar het rekeningnummer van de hoofdaanvrager, dus spreek hierover een regeling af.

Brandverzekering:

Ga na of, bij een gedeelde huurovereenkomst, de brandverzekering (van de ouders) schade aan de inboedel dekt en of de familiale verzekering hier mogelijks kan aangesproken worden. Breng je verzekeraar op de hoogte, ook van het feit dat je een flat huurt i.p.v. een kamer.

Tweede verblijfplaats of hoofdverblijfplaats (=domicilie):

Je kan, indien noodzakelijk, je domicilie op home Heymans plaatsen, maar hou er rekening mee dat je dan niet meer financieel ten laste van je ouders bent en zij dus geen kindergeld meer zullen ontvangen. Je kan je huurcontract niet inbrengen om een hogere studietoelage als kotstudent te bekomen. Vanaf dan vorm je een gezinseenheid met je medehuurder die ook op dat adres is geschreven. Als de ene schulden heeft, kan er ook bij de ander aangeklopt worden. Ga ook na wat de impact kan zijn op bv. een tegemoetkoming van het OCMW. Je zal zelf de stadsbelasting moeten ophoesten.

Sleutels en badges:

Je krijgt elk 1 sleutel en 1 badge. Sleutels mogen niet bijgemaakt worden en extra exemplaren kunnen niet aangevraagd worden. Maak afspraken wie bij verlies de kost draagt.

Onderhoud:

Houd rekening dat je ook samen zal moeten poetsen, de vaat doen, …

Denk ook aan de aankoop van bv. toiletpapier, schoonmaakproducten, andere gemeenschappelijke boodschappen. Wie zal hiervoor zorgen en wie zal wat betalen?

Gebruik van de ruimtes:

De indeling was in principe voorzien voor koppels. Er is slechts 1 slaapkamer met een dubbel bed (140 x 200 cm) en een ingemaakt bureau voor 1 persoon. De leefruimte is voorzien van een vastgemaakte eettafel (4 pers.), die niet mag gedemonteerd worden.

Wil je 2 bedden i.p.v. 1 dubbel bed plaatsen, dan zoek je zelf een berging om het dubbel bed te stallen tot jullie huurovereenkomst is afgelopen en je het bed moet terugplaatsen.

De wifi-verbinding reikt niet tot in de slaapkamer. In de slaapkamer kan je uiteraard wel een UTP-kabel gebruiken.

De ruimtes zijn vrij beperkt dus respecteer elkaars privacy en spreek bij voorkeur buitenshuis af met vrienden/partners. Denk ook aan je buren: communiceer duidelijk!

Meer informatie?

Je kan tevens de virtuele wegwijzer "Feel At Home" raadplegen,  luisteren naar de bewoners aan het woord, aansluiten op een bezoekdag,
of de info van een andere home bekijken.

Foto's van home Heymans