Pesten. Wat kan je doen?

Ben je herhaaldelijk slachtoffer of getuige van vijandige, kwetsende of beledigende woorden, handelingen, gebaren of berichten (bv. cyberpesten)? Trustpunt is er voor je!

Wat is pesten?

Pesten gaat om herhaaldelijk gedrag – woorden, bedreigingen, handelingen, gebaren, negeren, berichten – dat vijandig, beledigend of kwetsend is. Iedereen kan het slachtoffer worden van pesten. Het tast iemands persoonlijkheid, waardigheid of (psychische of fysieke) integriteit aan. Het kan gaan om kleine opmerkingen, ongepaste grappen, maar ook over het beschadigen of wegnemen van persoonlijke spullen, iemand systematisch negeren of uitsluiten en fysiek geweld. 

Een veel voorkomende vorm van pesten is cyberpesten via social media en andere platformen. Door het gevoel van afstand en soms anonimiteit is de drempel om dit te doen lager.

Ook bij pesten geldt dat grenzen persoonlijk zijn. Zo kan wat de ene nog "plagen" of "practical jokes" noemt, wel een negatieve impact hebben op iemand anders. Voelt het niet oké, dan gaat het over jouw grens en moet het stoppen. Het is belangrijk je bewust te zijn van het feit dat we allemaal andere grenzen kunnen hebben. Aan de UGent verwachten we dat iedereen elkaars grenzen respecteert.

In België is pesten ook strafbaar. Herhaaldelijk pestgedrag wordt aanzien als belaging.

Heb je hier vragen bij? Twijfel je of wat je ervaart pesten is? Zoek je ondersteuning in het gepast reageren hierop? Stuur een mail naar trustpunt@ugent.be of bel tussen 9u en 12u naar 09 264 82 82.

Wat kan je doen als je pesterijen ervaart?

Je kan op verschillende manieren reageren op pesterijen. Weet dat je er niet alleen voor staat. Je kan steeds bij Trustpunt terecht, of je nu iets wil doen of niet.

  • Je kan steun zoeken bij vrienden, medestudenten, familie of een medewerker van de UGent. Je kan ook steeds een afspraak maken voor een vertrouwelijk gesprek met een vertrouwenspersoon bij Trustpunt. Jij beslist hierbij of en welke stappen genomen worden. Gesprekken met een vertrouwenspersoon zijn steeds vertrouwelijk.
  • Je kan de persoon of personen die het pestgedrag stellen zelf aanspreken. Het helpt om hierbij duidelijk te zeggen welk gedrag voor jou niet oké is, wat het met je doet en wat je zou willen dat de ander doet. Je kan een vriend(in) of steunfiguur vragen om hier bij te zijn. Wil je dergelijk gesprek liever eerst voorbereiden en heb je tips nodig? Dan kan je dit samen doen met een vertrouwenspersoon van Trustpunt.
  • Soms kan het helpen om het gedrag te negeren. Door bewust niet te reageren kan je ook een boodschap geven en heeft het gedrag niet meer het gewenste effect. Doe dit echter niet bij fysiek geweld of ongewilde aanrakingen. Helpt dit niet? Dan kan je beter voor een directere aanpak kiezen.
  • Ervaar je pesterijen en zie je het niet zitten om alleen het gesprek aan te gaan? Je kan een vertrouwenspersoon vragen om samen in gesprek te gaan met diegene die het gedrag stelt. 
  • Voelt zelf in gesprek gaan voor jou niet veilig? Dan kan je de vertrouwenspersoon vragen om in gesprek te gaan met de persoon die het gedrag stelt. 
  • Werkt in dialoog gaan niet of voelt het niet veilig dan kan je samen met de vertrouwenspersoon van Trustpunt bekijken welke andere acties mogelijk zijn. Meer informatie over actiemogelijkheden, procedures en veel gestelde vragen van studenten vind je op deze pagina.

Wat kan je doen als getuige?

Ben je getuige van pesterijen? Dan kan je zelf de perso(o)n(en) aanspreken of op een andere manier duidelijk maken dat je het niet oké vindt. Je kan ook zelf hulp vragen aan iemand van de UGent en bij Trustpunt. Om een veilig studieklimaat te creëren hebben we iedereen nodig. Het is nooit te laat om iets te doen. Weet je niet wat je kan doen? Contacteer Trustpunt.

Ben je aangesproken als 'pester' of twijfel je over je eigen gedrag?

Soms heb je niet door dat je gedrag niet oké voelt voor een ander. Ben je aangesproken op jouw gedrag? Twijfel je wat je moet doen? Je kan hierover steeds in gesprek gaan met een vertrouwenspersoon van Trustpunt. Een vertrouwenspersoon oordeelt niet en is er ook om jou te ondersteunen.

Waar kan je terecht?

Heb je gedrag ervaren dat over je grens ging. Heb je het gevoel gepest te worden? Ben je getuige van pesten? Of werd je aangesproken op jouw gedrag? Je kan steeds terecht bij Trustpunt. Ook als je niet weet of je het pesten kan noemen.

Gesprekken zijn vertrouwelijk. Jij beslist of en welke stappen genomen worden. Vertrouwenspersonen nemen een neutrale houding aan en oordelen niet. Wil je enkel je hart luchten? Wil je tips krijgen om zelf te reageren of over hoe je zelf respectvol met de situatie kan omgaan? Heb je concrete hulp nodig? Weet je het niet? Aarzel niet om in gesprek te gaan. 

Wat kan Trustpunt doen op jouw vraag?

  • een luisterend oor en ondersteuning bieden, wat je er ook verder mee wil doen,
  • informatie geven over mogelijke procedures,
  • advies geven,
  • ondersteuning bieden om het probleem zelf aan te pakken,
  • in gesprek gaan met de andere persoon,
  • bemiddeling met de andere persoon,
  • een doorverwijzing.

Weet je nog niet wat je wil doen? Bespreek het met de vertrouwenspersoon. Je hoeft ook niet meteen te beslissen. Gesprekken blijven steeds vertrouwelijk, jij beslist met wie je informatie deelt.

Afspraak maken met Trustpunt of vrijblijvend een vraag stellen?

Er zijn twee manieren om contact op te nemen met Trustpunt:

Per email via trustpunt@ugent.be
Telefonisch van 9u tot 12u op 09 264 82 82
Je krijgt zo snel mogelijk een gesprek, dit kan live of via video-call.
Waar vind je Trustpunt: ga naar Campus Ufo, rectoraat, Sint-Pietersnieuwstraat 25, verdieping -1, lokaal 27 (check hier de route)

Cyberpesten

Cyberpesten kan veel vormen aannemen. Het kan gaan om berichten op social media, pestwebsites, gehackte of valse profielen, bedreigingen via sms, beledigende foto’s doorsturen, ... 

Vaak is het moeilijker om hier gepast op te reageren omdat je de andere niet ziet of soms ook niet kent. Ook de pester ziet niet hoe de ander reageert en welke impact het heeft. 

Wat kan je zelf doen?

  • Je kan kort en krachtig de boodschap geven dat je wilt dat het stopt en vervolgens andere berichten negeren.
  • Bij persoonlijke berichten kan je de afzender blokkeren.
  • Als je verdere stappen wil ondernemen kan je best screenschots maken van de berichten of foto's.
  • Meld ongepaste commentaren of berichten op sociale media aan de beheerders. Op Facebook en Instagram kan je foto's en berichten rapporteren en laten verwijderen.
  • Praat erover met iemand die je vertrouwt of een vertrouwenspersoon van Trustpunt.
  • Gaat het te ver? Dan kan je aangifte doen bij de lokale politie. Ook deze vorm van pesten is strafbaar.
  • Denk steeds na of jouw berichten respectvol zijn.

Hulp buiten de UGent

  • Bel, mail of chat met de hulplijn 1712 voor vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling.
  • Tot 25 jaar kan je voor alle levensvragen en problemen waar je mee zit terecht bij het JAC (jongerenadvies centrum) in jouw buurt.
  • Je kan ook dag en nacht bellen naar Tele-Onthaal op het nummer 106 of chatten via de website.
  • Je kan aangifte doen bij de lokale politie in je buurt.