Spoeddienst

Onze spoeddienst staat 24/7 paraat en kan, indien nodig, doorverwijzen naar de juiste discipline voor verdere gespecialiseerde zorg. 

📞 Gelieve steeds vooraf telefonisch contact op te nemen via +32 (0)9 264 76 75, vóór u naar de kliniek komt.

Informatie voor dierenartsen

Telefonisch contact

Neem telefonisch contact op met de spoeddierenarts op het nummer +32 (0)9 264 76 75 om samen te bespreken wanneer u uw patiënt het best kunt doorverwijzen.

Informatie elektronisch doorsturen

Gelieve daarna alle relevante informatie (voorgeschiedenis, bloedresultaten, RX-opnames,... ) te mailen naar spoed.khd@ugent.be. Zo kunnen wij uw patiënt vlot en correct opvangen.

Informatie voor eigenaars

Eerst contact opnemen met uw eigen dierenarts

Neem bij voorkeur eerst contact op met uw eigen dierenarts of zijn/haar vervanger. Als doorverwijzing nodig blijkt, zal uw dierenarts met ons contact opnemen en ons de nodige informatie bezorgen.

Rechtstreeks contact

Kunt u uw eigen dierenarts niet bereiken? Dan kunt u rechtstreeks bellen naar onze spoeddienst op +32 (0)9 264 76 75.

➡️ In alle gevallen vragen wij u vriendelijk om eerst telefonisch contact op te nemen voordat u naar de kliniek komt. Zo kunnen wij ons voorbereiden en u sneller en efficiënter helpen. We kunnen u indien nodig ook kort telefonisch begeleiden in wat u best doet om uw dier veilig naar de kliniek te brengen.

We begrijpen dat een spoedsituatie veel stress kan meebrengen, zowel voor u als uw huisdier. Probeer indien mogelijk rustig te blijven – dat helpt ook om uw dier gerust te stellen.

Wat gebeurt er bij aankomst?

Bij aankomst beoordeelt de spoeddierenarts of uw dier onmiddellijk medische zorg nodig heeft. In dat geval wordt hij/zij meteen naar een behandelingsruimte gebracht. Als de toestand van uw dier stabiel genoeg is, kan het zijn dat u even moet wachten tot een dierenarts beschikbaar is.
Tijdens het verdere verloop van de zorg wordt u zo spoedig mogelijk op de hoogte gehouden door de behandelende dierenarts. Ook over eventuele wachttijden proberen we u zo goed mogelijk te informeren.

🔁 We behandelen patiënten in volgorde van aankomst, tenzij meerdere spoedgevallen tegelijk binnenkomen – dan worden de ernstigste gevallen eerst geholpen. Dit kan leiden tot langere wachttijden. Wij danken u voor uw begrip.

Kosten & betaling

Voor spoedgevallen geldt een extra spoedtoeslag. Daarnaast worden uitgevoerde handelingen aan een verhoogd tarief aangerekend. Dit weerspiegelt de noodzakelijke personeelsinzet die spoedzorg met zich meebrengt.

  • In sommige gevallen kunt u uw huisdier nog dezelfde dag mee naar huis nemen. Dan vragen wij u om de rekening meteen te betalen.

  • Indien hospitalisatie nodig is, wordt u gevraagd om een voorschot te betalen.


Meer details over het opnameproces en verblijf vindt u op de pagina over hospitalisatie.

Wat brengt u mee?

  • Het paspoort/vaccinatieboekje van uw hond of kat.
  • Eventuele medicatie die uw dier momenteel krijgt
  • Relevante medische gegevens van uw dierenarts vooraf mailen naar spoed.khd@ugent.be
  • Uw identiteitskaart.
  • Een geldige betaalmethode

Vlot de weg naar onze spoeddienst vinden

Adres: Salisburylaan 133, 9820 Merelbeke
Routebeschrijving op de campus:
Rij door de poort, ga rechtdoor op het rondpunt (=langs de vijver) en volg de bordjes naar Ingang 20.

Belangrijke informatie bij gesloten poort of deur:

  • Gesloten poort vooraan? Gebruik de telefooncel aan de poort om ons te bellen. Kies voor “Kliniek Kleine Huisdieren”.

  • Gesloten deur aan Ingang 20? Druk op de bel. Let op: het openen van de deur kan even duren, aangezien er mogelijk geen medewerkers in de onmiddellijke nabijheid van de deur zijn.

U kunt ons ook altijd telefonisch bereiken op +32 (0)9 264 76 75.

Grondplan campus voor khd spoed