Boekpresentatie Ad Hoc Barok VAi

(14-12-2023)

Boekpresentatie Ad Hoc Barok VAiOp 12 december presenteerden Rotor, Universiteit Gent en het Vlaams Architectuurinstituut het rijkelijk geïllustreerde boek Ad Hoc Barok. Marcel Raymaekers’ hergebruikarchitectuur in naoorlogs België. Aansluitend volgde een panelgesprek over het maakproces en de relevantie van het werk van Marcel Raymaekers voor de architectuurpraktijk van vandaag.

Sprekers waren prof. Lionel Devlieger (UGent, medeoprichter Rotor vzw), Arne Vande Capelle (wetenschappelijk medewerker UGent) en Stijn Colon (Rotor), evenals Anja Hellebaut en Anthony De Meyere (fotografen).

Marcel Raymaekers was op de opening persoonlijk aanwezig, evenals vele van de opdrachtgevers van zijn bouwprojecten. Aansluitend was ook de tentoonstelling in het VAi, Unfolding the Archives #6 Marcel Raymaekers, pionier in circulaire architectuur te bezoeken.

Ad Hoc Barok is de kristallisatie van een tweejarig onderzoeksproject door een team van Rotor en de Universiteit Gent naar Marcel Raymaekers' naoorlogse hergebruikarchitectuur. Via zijn bedrijf Queen of the South, opgericht in 1972, kocht en restaureerde Raymaekers duizenden ton antieke bouwonderdelen. Hij hergebruikte ze naar eigen ontwerp in meer dan 120 gebouwen. Zijn uitzonderlijke praktijk werd lang argwanend bekeken door de architectuurwereld. Het boek wil daar verandering in brengen en zijn werk eindelijk de aandacht geven die het verdient.

Het boek is hier beschikbaar: Ad Hoc Barok bij Copyright Bookshop.

Info over de tentoonstelling is te vinden op de website van het Vlaams Architectuurinstituut.

Meer info over het onderzoek vind je hier: Post-war reuse in Belgium: the oeuvre of Marcel Raymaekers