UGent-studenten bouwen mee aan circulaire paviljoenen op Tech Lane Ghent

(21-12-2023)

Circulaire paviljoenenVier studenten van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur zien hun lesopdracht gerealiseerd op de nieuwe Campuszone op Eiland Zwijnaarde.

Momenteel is de Campuszone van Tech Lane Ghent Science Park in volle ontwikkeling. Er worden verschillende R&D-faciliteiten gerealiseerd van grote nationale en internationale bedrijven. Om hun (toekomstige) werknemers de ruimte te geven om te ontspannen en elkaar te ontmoeten wordt er midden in de Campuszone een landschapspark aangelegd. De blikvangers van het park zijn twee paviljoenen op een centraal groenplein.

Circulaire ontmoetingsplekken

Circulaire paviljoenenVoor het uitdenken van die paviljoenen klopte Tech Lane Ghent (TLG), ontwikkelaar van de Campuszone, aan bij de 1e Masterstudenten van Studio A en Atelier Architectuurontwerp en Bouwdetail van de UGent. De studenten kregen de opdracht om in team een circulair project uit te tekenen. TLG begeleidde hen samen met de lesgevers mee doorheen het proces. Uiteindelijk werd gekozen voor het ontwerp van Luna De Zitter, Kobe Gielen, Ruben Van den Bossche en Yannis Bessila. “We konden enkel ontwerpen met circulaire of tweedehandse materialen, binnen een bepaald budget”, vertelt Ruben. “Dat daagt je als ontwerper uit om bestaande elementen tot een sprekend geheel te maken. Zo kwamen we op het idee om te werken met gebruikte serrestructuren.”

De voorbije maanden werden de paviljoenen opgetrokken en ondertussen zijn ze helemaal afgewerkt. “Het is indrukwekkend om het eindresultaat te zien”, glundert Luna. “Werken met circulaire materialen brengt zeker uitdagingen met zich mee, maar ons project toont dat het mogelijk is.” Er worden voor het hele bedrijventerrein hoge ambities gesteld op het vlak van duurzaamheid, en dat wordt dankzij deze circulaire paviljoenen extra in de verf gezet. “Het besef dat wij als ontwerpers echt iets kunnen betekenen voor de maatschappij, is dankzij dit project volledig doorgedrongen”, voegt Kobe daar nog aan toe.

Over de ontwikkeling van de Campuszone

De Campuszone op Eiland Zwijnaarde, een groen, duurzaam en regionaal bedrijventerrein in het zuiden van Gent, wordt ontwikkeld door TLG, een samenwerking tussen stadsontwikkelingsbedrijf sogent, de Vlaamse Investeringsmaatschappij PMV en de UGent. Het wetenschapspark bevindt zich op het zuidelijke deel van het bedrijventerrein. Naast de R&D-faciliteiten en het landschapspark ontwikkeld door TLG, bouwt NV Eiland Zwijnaarde er ook twee parkeergebouwen en NV Tech Lane Parkgebouw een facilitair Parkgebouw dat een belangrijke rol zal spelen in het opbouwen van de community op het bedrijventerrein.

Meer info

Voor meer informatie kan je bij deze personen van de verschillende partners terecht:

sogent

Tijl Stieperaere - Projectverantwoordelijke

tijl.stieperaere@sogent.be

Julie Verbruggen – Communicatieverantwoordelijke

Julie.Verbruggen@sogent.be

Universiteit Gent

Sarah Leunens – Beleidsmedewerker communicatie en PR, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur

sarah.leunens@ugent.be