MTech Kyle Brand

Kyle Brand

• POLYMATHISCHE INTERPOLATIE IN TRANSDISCIPLINAIR OPEN-ENDED ONTWERPEN

Kort CV

Sinds het afronden van een Master of Technology in Industrial Design aan de Universiteit van Johannesburg (2014) heb ik een fulltime docentschap aanvaard aan de Tshwane University of Technology (TUT). Tijdens mijn tijd aan de Universiteit van Johannesburg was ik een van de oprichters van de Design Society Development groep die een DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability) Lab werd. Sinds ik bij de TUT ben, heb ik deelgenomen aan verschillende projecten en onderzoeksinspanningen. Dit zijn onder andere het TUT Solar car project, waarbij ik als design manager toezicht hield op het ontwerpen van drie complete zonneauto's. Met de auto van 2018 behaalde Sunchaser 3 de positie van beste Zuid-Afrikaanse team in de Sasol Solar Challenge. De 2020-auto voltooide een reis van meer dan 2000 km van Pretoria, Zuid-Afrika, naar Swakopmund, Namibië, met uitsluitend zonne-energie. Enkele van mijn belangrijkste bijdragen aan het project zijn het ontwerp van de carrosserie van de auto en de cnc-programmering van de meerassige robotarmfreesopstelling voor het snijden van de mallen. Ik heb ook deelgenomen aan het ontwerp en de ontwikkeling van een kunstmatig nest voor de zuidelijke grondneushoornvogel in samenwerking met het Mabula grondneushoornvogelproject, dat nu uitmondt in mijn doctoraatsstudie.
Mijn onderzoek en gepubliceerde conferentiepapers omvatten onderwerpen die verband houden met het gebruik van participatieve co-designmethoden voor productveerkracht, ontwerpmethoden en prototyping ("concept simulatie"). Interessante onderwerpen zijn onder meer: transdisciplinariteit, systeemdenken, duurzaamheid, open-design, circulaire economie, en sociale innovatie.