Internationale Onderscheiding voor Prof. Luc Taerwe

(02-11-2023)

Op 23 oktober, werd de 'Shanghai International Science and Technology Cooperation Award' uitgereikt aan Em. Prof. Luc Taerwe, directeur van het East Asia Platform van de UGent. De overhandigingsceremonie vond plaats aan Tongji University in aanwezigheid van Z.E. dhr. Bruno Jans, consul-generaal van België in Shanghai en Prof. Xianzhong Zhao, vice-president van Tongji University. Het is de eerste maal dat de competitie voor deze onderscheiding ook open stond voor buitenlanders die een unieke bijdrage geleverd hebben aan het wetenschappelijk gebeuren in Shanghai.

Prof. Taerwe heeft een langdurende wetenschappelijke samenwerking met Tongji University in Shanghai, die in China de nummer één is op het vlak van civiele techniek en architectuur. Van 2019 tot 2021 had hij een aanstelling als National RPGE Chair Professor aan Tongji University en daarvoor een aanstelling als High-End Foreign Expert. In 2017 was hij medeoprichter van het Sino-Belgium Joint Laboratory for Industrialized Construction met als partners het State Key Laboratory for Disaster Reduction in Civil Engineering van Tongji University, het Laboratorium Magnel-Vandepitte oor Bouwkundige Constructies en Bouwmaterialen van de UGent en de Shanghai Construction Group. He was (co)promotor van meer dan 20 Chinese doctorandi. Hij heeft ook samenwerking uitgebouwd met verschillende andere universiteiten en onderzoeksinstellingen in China.

Luc Taerwe Award