Welk kind in welke stad? Een sociaal-pedagogisch perspectief op de kindvriendelijke stad

Doctorand(us/a): Sander Van Thomme
Omschrijving: Over het algemeen wordt de kindvriendelijke stad (KVS) gezien als een goede vorm van stadsplanning in het belang van het kind. Er ontbreekt echter nog diepgaand debat omtrent de eigenlijke pedagogische betekenis ervan. Om dit debat te openen, nemen we een sociaal pedagogisch perspectief aan, met een focus op de manier waarop de KVS de relatie tussen kinderen en jongeren en de stad vormgeeft. De KVS wordt dan benaderd als een pedagogisch project dat vormgeeft aan het pedagogisch potentieel van de stad. Het doel van dit doctoraatsonderzoek is dan om de verborgen pedagogiek in het beleid en de praktijken van de KVS te ontrafelen, de manier waarop de KVS een raamwerk voor socialisatie vormt beter te begrijpen en empirische gegevens te verzamelen over de manier waarop KVS'en het burgerschap van kinderen en jongeren omarmt. Dit draagt bij aan de bredere kennisbasis omtrent de maatschappelijke positie van kinderen en jongeren en de manier waarop steden omgaan met stedelijke transformaties.
Doctoraat in het Sociaal Werk
Promotor(en): Lieve Bradt, Sven De Visscher (Eco-City, Hogeschool Gent)
Periode: december 2022 - januari 2028