Projecten

Centre for Children in Vulnerable Situations | CCVS

CCVS | Centre for Children in Vulnerable SituationsHet Centre for Children in Vulnerable Situations (CCVS) is een interuniversitair onderzoekscentrum (Universiteit Gent, Vrije Universiteit Brussel en KULeuven) dat zich toelegt op het bevorderen van het psychosociaal welzijn van kinderen in kwetsbare situaties in Zuiderse landen. Vanuit een overkoepelende contextgerichte visie worden rond drie onderling verbonden pijlers gewerkt: onderzoek (bv. rond door oorlog getroffen kinderen, slachtoffers van seksueel geweld, voormalige kindsoldaten, kinderen die op straat leven en kinderen in arbeidssituatie in o.a. Palestina, Oost-Congo, Noord-Oeganda, India en Bolivië), ondersteuning voor deze jongeren en hun context (Oost-Congo en Noord-Oeganda) en brede disseminatie van bevindingen.

Promotor(en): Prof. Ilse Derluyn
Onderzoekers/contact: Leen De Nutte
Website: http://www.centreforchildren.be


Community sports for AT-risk youth: innovative strategies for improving personal development, health and social CoHesion | CATCH

CATCH | Community sports for AT-risk youth: innovative strategies for improving personal development, health and social CoHesionCATCH is een interdisciplinair en interuniversitair Strategisch Basisonderzoek tussen de vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek (UGent), de vakgroep Huisartsgeneeskunde en Eerstelijnsgezondheidszorg (UGent) en de onderzoeksgroep Sport & Society (Vrije Universiteit Brussel). Vanuit de drie respectievelijke onderzoekslijnen van het project (gezondheid, persoonlijke ontwikkeling en sociale cohesie), legt het onderzoek zich toe op de centrale onderzoeksvraag: 'Wat zijn de werkzame factoren van een buurtgebonden sportaanbod die bijdragen tot sociale inclusie van jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties (14-25 jaar), en op welke wijze kunnen deze toegepast worden binnen bestaande buurtsportpraktijken?'. Het vierjarig onderzoeksproject, dat gefinancierd wordt door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), beoogt zowel impulsen te geven aan onderzoek alsook praktijk en beleid.
De Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek draagt bij tot het uitwerken van de onderzoekslijn sociale cohesie, door onder meer volgende vragen voorop te stellen: (1) Welke invullingen van sociale cohesie vinden we terug in de buurtsportpraktijken?; (2) Hoe dragen buurtsportinterventies bij tot sociale cohesie?; (3) Welke rol krijgt/heeft (buurt)sport in het versterken van sociale cohesie?

Promotor(en): Prof. Rudi Roose, Prof. Lieve Bradt
Onderzoekers/contact: Shana Sabbe
Website: http://www.buurtsport.vlaanderen/catch


Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek | FWO

FWO | Fonds Wetenschappelijk Onderzoek

Transitie naar de kleuterklas voor kinderen uit gezinnen in armoede

Onderzoeksproject gefinancierd door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO, Kinderarmoedefonds).
Doel van het onderzoek is inzicht verwerven in de eerste schoolervaringen van kinderen uit gezinnen in armoede, bij hun transitie van thuis / kinderopvang naar de kleuterschool. Er wordt op zoek gegaan naar geboden en gemiste leerkansen voor deze kinderen en mechanismen die sociale ongelijkheid in de kleuterklas wegwerken of reproduceren. Het onderzoek wil zo implicaties en aanbevelingen definiëren voor praktijk en opleidingen kleuteronderwijs. 

Promotor(en)Michel Vandenbroeck
Onderzoekers/contact: Brecht Peleman


Jeugdonderzoeksplatform | JOP

JOP | JeugdonderzoeksplatformHet Jeugdonderzoeksplatform (JOP) is een Steunpunt voor Beleidsrelevant Onderzoek gesubsidieerd door de Vlaamse overheid. Het krijgt vorm als een interdisciplinair en interuniversitair samenwerkingsverband tussen de Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek (UGent), het Leuvens Instituut voor Criminologie - Onderzoekslijn Jeugdcriminologie (KU Leuven) en de onderzoeksgroep TOR (Vrije Universiteit Brussel). De doelstellingen van het JOP situeren zich op drie dimensies:

  1. kennisopbouw via ontsluiting van bestaand jeugdonderzoek,
  2. de realisatie van recurrente metingen om de leefwereld, levensomstandigheden en activiteiten van jongeren en evoluties hierbinnen in beeld te brengen ('de JOP-monitor' en 'JOP-schoolmonitor') en
  3. de realisatie van een internationale inbedding en kennisopbouw.

De vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek draagt bij tot de inventarisatie van jeugdonderzoek waarbij onder meer het sociaal pedagogisch en sociaal werk onderzoek in Vlaanderen in een online databank ondergebracht wordt. In het kader van de JOP-(school)monitor ligt binnen de vakgroep de focus met name op de studie van (het beleid ten aanzien van) jongeren in relatie tot de drie opvoedingsmilieus (gezin, school en vrije tijd) en de formele en informele steun. De vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek staat in voor de algemene coördinatie van het steunpunt. Vanuit deze rol fungeert de coördinator ook als nationaal correspondent voor het European Knowledge Centre on Youth Policy (ECKYP) en maakt tevens deel uit van de European Pool of Youth Researchers (PEYR).

Promotor(en): Prof. dr. Maria De Bie (promotor-coördinator), dr. Lieve Bradt (project-coördinator)
Onderzoekers/contact: Annelore Van der Eecken, Robin Kemper
Website: http://www.jeugdonderzoeksplatform.be


Kenniscentrum Kinderrechten | KeKi

KeKi | Kenniscentrum Kinderrechten vzwHet Kenniscentrum Kinderrechten vzw wil de wetenschappelijke kennis over de rechten van het kind samenbrengen, toegankelijk maken, verspreiden en stimuleren. Sinds zijn oprichting in 2010 wordt KeKi gedragen door een interuniversitair platform van onderzoekers verbonden aan Universiteit Antwerpen, Vrije Universiteit Brussel, Universiteit Gent, Hogeschool Gent en KU Leuven. De verankering van KeKi in het Decreet houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid (2012) maakt dat het kenniscentrum echter geen louter wetenschappelijke instelling is, wat een belangrijke voorwaarde vormt voor het kunnen uitoefenen van een 'brugfunctie' tussen onderzoek, beleid en praktijk inzake kinderrechten in Vlaanderen en daarbuiten. Onder deze brugfunctie begrijpt KeKi (1) het opbouwen van wetenschappelijke expertise over kinderrechten o.m. via onze databank, (2) het ontsluiten en communiceren van deze inzichten via gebruiksvriendelijke tools en vorming o.m. door de organisatie van Research on Stage, en (3) het adviseren en ondersteunen van het Vlaamse jeugd- en kinderrechtenbeleid en -middenveld o.m. door het verschaffen van beleidsadvies, en dit steeds op basis van wetenschappelijk onderzoek.

Onderzoekers/contact: Kathy Vlieghe
Website: http://www.keki.be
Databank: http://www.kekidatabank.be/opac/


Meten en Monitoren van de Kwaliteit in de Kinderopvang voor baby's en peuters | MeMoQ

MeMoQ | Meten en Monitoren van de Kwaliteit in de Kinderopvang voor baby's en peutersMeMoQ is een onderzoek in opdracht van Kind en Gezin en in samenwerking met het Expertisecentrum Ervaringsgericht Onderwijs van de KU Leuven.
Het project heeft een pedagogisch raamwerk voor de kinderopvang opgesteld, een wetenschappelijk instrument ontworpen voor de meting van de pedagogische kwaliteit. Hiermee wordt een nulmeting uitgevoerd. Tot slot worden ook twee afgeleide instrumenten gemaakt: een voor de kwaliteitsbeoordeling door de inspectie en een voor de bevordering van de kwaliteit door pedagogische begeleiders.

Promotor(en): Michel Vandenbroeck
Onderzoekers/contact: Jeroen Janssen, Hester Hulpia, Charlotte Bastiaan
Websitehttp://www.memoq.ugent.be


Patterns of drug use among ethnic and cultural minorities | PADUMI-project

Het PADUMI-project legt de focus op het bestuderen van de patronen van middelengebruik bij etnisch-culturele minderheden. Meer specifiek via het verzamelen van nauwkeurige informatie over de reikwijdte van middelengebruik en de mogelijke factoren die dit gebruik bepalen voor deze specifieke doelgroep.
Met dit onderzoek willen we een beter inzicht verwerven in de prevalentie en aard van middelengebruik bij etnisch-culturele minderheden in België, en gaan we op zoek naar de beslissende factoren die schuil gaan achter hun middelengebruik (illegale drugs en alcohol). Daarnaast wenst het onderzoek de capaciteit te kunnen verhogen van etnisch-culturele minderheden door de kennis en het bewustzijn over middelgebruik in de gemeenschappen te verhogen. Als laatste algemene doelstelling worden de behoeftes van etnisch-culturele minderheden nagegaan en zullen deze worden gecommuniceerd naar praktijkwerkers.
Het PADUMI-project wordt uitgevoerd aan de hand van vier case studies: de Turkse gemeenschap in Gent, de Oost-Europese gemeenschap in Gent, de Congolese gemeenschap in Brussel, en migranten zonder wettige verblijfspapieren in België.

Promotor(en): Prof. Ilse Derluyn
Onderzoekers/contact: Bert Hauspie
Website: http://www.belspo.be/belspo//Fedra/proj.asp?l=nl&COD=DR%2F69


Vernieuwing in de Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen | VBJK

VBJK | Vernieuwing in de Basisvoorzieningen voor Jonge KinderenVBJK is een onderzoeksgroep binnen de vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, die zich vooral toelegt op beleidsondersteunend onderzoekswerk en op pedagogische innovatie in de sectoren van kinderopvang, kleuterschool en opvoedingsondersteuning. VBJK is een partner van Kind en Gezin en werkt samen met de Vlaamse Gemeenschapscommissie en het departement Onderwijs. Op Internationaal en Europees niveau werd onderzoek opgezet naar Early Childhood Education and Care in opdracht van de DG Education and Culture van de Europese Commissie, Eurofound, OESO en UNESCO. Daarnaast is er lange samenwerking van policy advocacy in samenwerking met Foundations, waaronder de Bernard Van Leer Foundation in Den Haag en de Koning Boudewijn Foundation. Het VBJK laat zich inspireren door het Kinderrechtenverdrag en vertrekt van een visie waarbij uitgegaan wordt van de kracht van ouders en professionals.

Promotor(en): Prof. Michel Vandenbroeck en Dr. Jan Peeters
Onderzoekers/contact: Katrien Van Laere, Hester Hulpia, Caroline Boudry
Website: http://www.vbjk.be


Vlaams Armoedesteunpunt | VLAS

VLAS | Vlaams ArmoedesteunpuntHet onderzoeksproject is erop gericht te identificeren en te analyseren onder welke condities sociaal werkpraktijken daadwerkelijk als ondersteunend ervaren worden door verschillende actoren – ouders, kinderen en sociaal werkers – die betrokken zijn bij de armoedesituatie. Op basis van een retrospectieve trajectstudie in tien gezinnen zal worden nagegaan of en hoe het sociaal werk fungeert als actor in het construeren van hefbomen die het mogelijk maken dat ouders en kinderen in armoedesituaties gebruik maken van maatschappelijke hulpbronnen, wat kan leiden tot mobiliteit uit de armoede.

Het project wordt uitgevoerd in opdracht van het Vlaams Armoedesteunpunt.

Promotor(en): Prof. Michel Vandenbroeck en Dr. Griet Roets
Onderzoekers/contact: Tineke Schiettecat, Michel Vandenbroeck, Griet Roets


Zevende Kaderprogramma | 7KP

7KP | Zevende Kaderprogramma

Het Europees 7de kaderproject "Social Innvovation: Empowering the Young (SocIEtY) for the Common Good" vertrekt vanuit het theoretische raamwerk van de Capabilities Approach, waarbij de kennisbasis waarop beleid en praktijk ten aanzien van “maatschappelijk kwetsbare” jongeren steunen, wordt geëxploreerd zowel op nationaal als regionaal niveau. Hierbij is vooral aandacht voor de mate waarin het perspectief van jongeren zelf resoneert in deze kennisbasis.

Het lokale onderzoeksluik werd uitgebouwd binnen de context van het systeem leren en werken in Gent. Dit is een case study met strategisch belang om kennis te genereren rond the capability for education (het vermogen tot onderwijs, met name wat leren zinvol/waardevol maakt voor jongeren) van maatschappelijk kwetsbare jongeren, aangezien dit onderwijssysteem wordt gezien als het residu van het watervalsysteem en problemen blootlegt van sociale uitsluiting van kwetsbare jongeren.

In ons participatief biografisch onderzoek binnen het systeem leren en werken, zoomen we vanuit een multi-actor perspectief in op de onderwijscarrière, de ervaringen en de aspiraties van “maatschappelijk kwetsbare” jongeren. We proberen aan de hand van een aantal succesvolle en een aantal moeizame trajecten een zicht te krijgen op hun hulpbronnen en op hoe pedagogische praktijken van onderwijs – en welzijnsactoren kunnen bijdragen tot het realiseren van het vermogen tot leren en aldus ook het recht op leren optimaliseren.

Promotor(en): Rudi Roose
Onderzoekers/contact: Caroline Vandekinderen
Website: http://ec.europa.eu/research/social-sciences/index.cfm?pg=about