Katrijn Delaruelle in de media: "Belgische 65-plussers bij eenzaamste van Europa."

(01-09-2023) Belgische 65-plussers die alleen wonen behoren tot de eenzaamste van Europa, blijkt uit nieuw onderzoek, uitgevoerd door socioloog Katrijn Delaruelle samen met collega’s van de Universiteit Antwerpen en de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Overal in Europa is eenzaamheid bij ouderen toegenomen in vergelijking met het pre-coronatijdperk. Vooral Zuid-Europa is er slecht aan toe. Het effect van eenzaamheid op de gezondheid zou te vergelijken zijn met vijftien sigaretten per dag roken.

Dat ziek zijn eenzaam maakt, weten we al langer, maar het omgekeerde geldt dus ook.

Het artikel verscheen op 28 augustus 2023 op Apache.

Een interview met Katrijn Delaruelle is te beluisteren via Radio 1.

Het volledige onderzoek "Marital-history differences in increased loneliness during the COVID-19 pandemic: A European study among older adults living alone" is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Archives of Gerontology and Geriatrics.