Oratie Wannes Vandenbussche TPR Wisselstoel Universiteit Leiden 2022-2023

(05-06-2023) Op 24 mei 2023 hield Wannes Vandenbussche in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden zijn oratie ter aanvaarding van de TPR Wisselleerstoel 2022-23.

De titel van de oratie was: "De EU-dimensie van het burgerlijk bewijsrecht: een mozaïek van opportuniteiten en valkuilen” en richtte zich op de impact van de EU-wetgeving (o.m. inzake de toegang tot bewijsmateriaal, de bewijslast en de bescherming van vertrouwelijke gegevens) en de rechtspraak van het Hof van Justitie op de nationale bewijsregels in België en Nederland.

De these van Wannes Vandenbussche was dat de EU-dimensie van het bewijsrecht een veel grotere betekenis heeft en zelfs een grotere disruptie heeft teweeggebracht dan tot nu toe is aangenomen. Mits een aantal randvoorwaarden zijn voldaan (o.m. zorgvuldig wetgevend werk van zowel de Europese als de nationale wetgever en weloverwogen doorharmonisatie) acht Wannes Vandenbussche dat een goede zaak. Zo heeft het EU-recht een aantal vernieuwingen gebracht die er anders niet zouden zijn gekomen. Bovendien daagt de EU ons uit om ons bewijsrecht voortdurend te herdenken, een rechtsgebied dat te vaak stiefmoederlijk wordt behandeld.

Sinds 1998 kent het Tijdschrift voor Privaatrecht jaarlijks één, en sinds 1999 twee, Belgisch-Nederlandse Wisselleerstoelen toe. Om de twee jaar laat het aan Belgische academici toe om in résidence college te geven in Nederland, en om de twee jaar andersom. Van recentere datum (2012) zijn de Wisselleerstoelen met Zuid-Afrika, waar om de twee jaar een Belgische of Nederlandse onderzoeker naar Zuid-Afrika gaat, en omgekeerd. Door het TPR zijn er aldus reeds achtenveertig Belgisch-Nederlandse Wisselleerstoelen toegekend en veertien Zuid-Afrika-Wisselleerstoelen.

Naast het verblijf in résidence geeft de wisselleerstoelhouder ook telkenmale een aantal colleges voor de studenten en een plechtige rede ter aanvaarding van de wisselleerstoel. Zo doceerde Wannes Vandenbussche dit jaar onder meer aan de studenten van het togapracticum, van het mastervak burgerlijk procesrecht en van de advanced master civil and commercial law.