Advocacy voor Migranten in Europese Transit Zones. Onderzoek naar Innovatieve Strategieën voor Politieke Verandering

Omschrijving: Veel migranten 'stranden' in zogenaamde 'transitzones' in Europa. Overheden proberen migranten af te schrikken om in deze transitzones te verblijven dmv repressieve maatregelen. Dit schrikt migranten niet af, maar dwingt hen in steeds armoediger omstandigheden te leven. In reactie daarop proberen NGO's en grassroots collectieven druk uit te oefenen om de leefomstandigheden van migranten te verbeteren, en het beleid dat deze humanitaire crisissen veroorzaakt te veranderen. Dit project onderzoekt het lobbywerk van deze grassroots collectieven in Brussel en Calais, en Pan-Europese initiatieven. Welke strategieën zijn ingezet sinds 2015 en wat brachten deze teweeg? Het project zal bijdragen aan debatten over de mogelijkheden (en beperkingen) voor grassroots collectieven om bij te dragen aan politieke verandering in het hedendaagse migratiebeleid.
Promotor(en): Robin Vandevoordt , Ellen Desmet
Onderzoek(st)er(s): Marlies Casier , Robin Vandevoordt
Faculteit(en): Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen , Faculteit Recht en Criminologie
Periode: 2023 - 2026