Bewijsmateriaal over mensenrechten: het geval van de terugdringing van de Europese grenzen

Omschrijving: Dit onderzoeksproject richt zich op de manier waarop advocaten bewijs over push-backs aan de grenzen van Europa aanwenden voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en het Mensenrechtencomité. Het maakt deel uit van het Dissect project. Er is tot nu toe weinig kritische reflectie over de epistemologische basis waarop rechtvaardigheid verondersteld wordt te worden uitgeoefend. Waarom weten rechters wat ze weten? Hoe wordt de reikwijdte van wat zij beweren te weten vormgegeven door het werk van bemiddelaars, vanaf het optreden van een schending van de internationale mensenrechtenwetgeving, tot het verzamelen van bewijs, de toelating en uiteindelijk de beoordeling ervan? Hoe gaan deze ‘bemiddelaars van bewijs’ om met subjectiviteit, onzekerheid en veronderstellingen over waarheidsregimes van rechters?
Website onderzoeksproject: https://hrc.ugent.be/research/lawyers-as-brokers-of-evidence/
Promotor(en): Jill Alpes
Onderzoek(st)er(s): Jll Alpes