De effectiviteit van NT2-onderwijs voor laaggeletterde, laaggeschoolde volwassen leerders

Omschrijving: Volwassen tweede taal (L2) leerders die weinig of geen scholing hebben gehad in hun eerste taal (LESLLA leerders) zijn grotendeels genegeerd in onderzoek naar tweede taalverwerving. Toch is het percentage LESLLA leerders significant: 40% van de migranten in België en andere westerse landen is laaggeletterd en laagopgeleid. Dit onderzoeksproject onderzoekt of en hoe LESLLA leerders profiteren van L2-instructie door: (1) leerwinst in NT2-onderwijs in kaart te brengen; (2) onderwijspraktijken te identificeren die goed werken voor LESLLA leerders; (3) onderzoeken hoe LESLLA leerders geschreven input verwerken. Door longitudinale en experimentele studies uit te voeren in een onderzoekspopulatie die lang is verwaarloosd in L2-onderzoek, zal dit onderzoek een gedetailleerd beeld geven van de effectiviteit van hedendaagse L2-instructie voor laaggeschoolde volwassenen.
Promotor(en): Bart Deygers
Onderzoek(st)er(s): Marieke Vanbuel