Een onderzoek naar de impact van feedback op uptake en mondelinge taalgroei bij volwassen NT2- leerders met minimale scholing

Omschrijving: Volwassen tweede taal (L2) leerlingen met beperkt onderwijs in hun eerste taal profiteren minder van L2-onderwijs dan hoger opgeleiden. De impact van L2-instructie op laaggeletterde, laagopgeleide L2 (LESLLA) leerlingen is grotendeels onontgonnen, ondanks hun aanzienlijke aanwezigheid onder immigranten. Dit onderzoek beoogt te beoordelen hoe LESLLA-leerlingen reageren op L2-instructie, met drie doelen: de mate van L2-vooruitgang bij leerlingen met verschillende geletterdheid en onderwijsachtergronden evalueren; effectieve onderwijspraktijken voor volwassen L2, vooral LESLLA-leerlingen, identificeren; en het verwerken van geschreven L2-input door LESLLA-leerlingen onderzoeken. Door uitgebreide semi-longitudinale gegevens te verzamelen, een effectiviteitsstudie van leraren uit te voeren en een experimentele studie, streeft dit onderzoek ernaar de effectiviteit van hedendaags volwassen L2-onderwijs te verhelderen, met mogelijke invloed op zowel L2-onderzoek als onderwijsmethoden.
Promotor(en): Bart Deygers
Onderzoek(st)er(s): Marieke Vanbuel