Hoger onderwijs opnieuw vormgeven: een dekoloniale reis aan de Universiteit Gent

Omschrijving: Dit onderzoek heeft tot doel de dekolonisatie in het hoger onderwijs te herconfigureren door middel van een nieuwe kijk op de manier waarop het hoger onderwijs kan worden georganiseerd met betrekking tot toegankelijkheid en kennisproductie. Vlaanderen wordt gekenmerkt door een groeiende diversiteit. Niet alleen het aantal personen met een migratieachtergrond neemt toe, maar ook de interne diversiteit van deze groepen neemt toe. Deze ‘superdiversiteit’ van de bevolking in Vlaanderen is een belangrijke uitdaging voor beleidsmakers en de dienstverlenende samenleving (Noppe et al., 2018). We willen begrijpen wat dekolonisatie kan betekenen binnen de context van de Universiteit Gent, terwijl we dicht bij de perspectieven en ervaringen van studenten met een migratieachtergrond blijven en barrières voor deelname aan het hoger onderwijs in kaart brengen. Daarnaast werken met de diversiteitsgevoeligheid van docenten door leernetwerken te monitoren en te kijken naar rolmodellen en leiderschap.
Promotor(en): Elisabeth De Schauwer
Onderzoek(st)er(s): Yasmine Kaied