MaTIAS - Machine Translation to Inform Asylum Seekers

Omschrijving: Met dit project willen we een open source prototype ontwikkelen van een meertalig berichtensysteem waarmee eenvoudige boodschappen kunnen worden vertaald en doorgestuurd via een bestaande berichtenapplicatie (bv. WhatsApp). Het berichtensysteem wordt ontwikkeld in samenwerking met Fedasil, het Belgische federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers. Het berichtensysteem zal medewerkers van asielopvangcentra toelaten om praktische boodschappen en instructies naar centrumbewoners over te brengen (bv. centrumbewoners informeren over een activiteit of technisch probleem), ook voor de zogenaamde ‘knelpunttalen’. Voor de vertaling baseert het berichtensysteem zich zowel op een context-specifiek vertaalgeheugen als op automatische vertaling.
Website onderzoeksproject: https://research.flw.ugent.be/en/projects/matias-machine-translation-inform-asylum-seekers
Promotor(en): July De Wilde , Katrijn Maryns , Lieve Macken , Arda Tezcan
Onderzoek(st)er(s): Ella van Hest , Michaël Lumingu