Tolk-gemedieerde psychotherapie: Interactie, perceptie, proces en outcome

Omschrijving: Als gevolg van de huidige politieke en demografische tendensen wordt meertalige psychotherapie voor vluchtelingen en migranten frequenter. Tolken zijn vaak essentieel om de taalbarrière tussen patiënt en therapeut te overbruggen. De aanwezigheid van de tolk komt met gevolgen: de dyadische relatie tussen therapeuten en patiënten wordt een triade. In dit project analyseren we hoe therapeuten, patiënten en tolken gezamenlijk de therapeutische relatie opbouwen gedurende een therapie, die gemiddeld 12 sessies bedraagt. De focus ligt op de verbale en non-verbale uitingen van vertrouwen en empathie. We combineren drie methoden: interviews, een vragenlijst en interactionele analyse van therapiesessies. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in een interdisciplinair verband dat expertise combineert uit de vakgebieden psychologie, tolkwetenschappen en taalkunde.
Promotor(en): July De Wilde , Claudio Scarvaglieri
Onderzoek(st)er(s): Peter Muntigl