Veterinaire epidemiologie

Over ons

De veterinaire epidemiologie groep wordt geleid door Prof. dr. Jeroen Dewulf en  bestaat uit diverse medewerkers zoals doctoraatsstudenten en praktijkassistenten.

Prof. dr Jeroen Dewulf

Hoofd veterinaire epidemiologie groep

dr. Ilias Chantziaras

Gastprofessor en leerstoelhouder Bioveiligheid, diplomate ECVPH

dr. Merel Postma

Post doc., diplomate ECVPH

dr. Iryna Makovska

Post doc, resident ECVPH

dr. Joana Cardoso Pessoa

Post doc, diplomate ECVPH

drs. Arthi Amalraj

drs. Nelima Ibrahim

drs. Qamer Mahmood

drs. Suzanne Dewulf

drs. Junjia He

Wat we doen

Ons team

Over veterinaire epidemiologie

Veterinaire epidemiologie legt zich toe op het beschrijven en verklaren van ziektefenomenen binnen een populatie. Dit houdt in dat veterinaire epidemiologen kijken naar het effect en het verloop van een ziekte in een populatie om zo het ontstaan, de verspreiding,… van de ziekte beter te begrijpen. Het doel van veterinaire epidemiologen is het gezond houden van dieren in plaats van het behandelen van zieke dieren.

Aangezien sommige ziektes overdraagbaar zijn van dier op mens (=zoönosen) speelt de Veterinaire Epidemiologie zich af binnen een one-health concept waarbij mens, dier en omgeving als een dynamisch en interactief geheel worden gezien.

Veterinaire Epidemiologie is bijna steeds een interdisciplinaire acitiviteit met een sterke link naar de microbiologie, dierlijke productie, dierenwelzijn, veterinaire volksgezondheid en de economie van de diergezondheidszorg.

Kuikens