Skillslab

Over ons

Het Skillslab team van de Faculteit Diergeneeskunde van Universiteit Gent wordt geleid door Prof. dr. Annelies Decloedt.

Prof. dr. Annelies Decloedt

dr. Valentine Martlé

An Verwulgen

Lotte van Kuijk

Pia Keller

Dierenarts, doctoraatsstudent

Rebecca Van Dyck

Dierenarts, praktijkassistent

Wat we doen

In het skillslab worden modellen en simulators gebruikt voor het aanleren van verschillende klinische vaardigheden zoals hechten, injecties,... De dierenartsen in opleiding starten met het inoefenen van basisvaardigheden zoals het hanteren van dieren, om doorheen de jaren meer complexe procedures zoals bijvoorbeeld intubatie of castratie in te oefenen.

Het skillslab is onderdeel van het vak ‘Klinische en communicatieve vaardigheden’. Het vak is gespreid over 4 jaar van de opleiding (2de bachelor tot en met 2de master). Het skillslab wordt elk jaar gebruikt door ongeveer 1000 studenten.

Het gebruik van educatieve diermodellen in een skillslab biedt een aantal belangrijke voordelen:

• Aanleren van klinische vaardigheden in een rustige en veilige omgeving.
  • Verminderd gebruik van proefdieren en verminderde hinder voor patiënten omdat procedures eerst ingeoefend worden op modellen en simulators voor ze uitgevoerd worden op levende dieren.
  • Vaardigheden die in praktijk vrij complex zijn kunnen in het skillslab opgesplitst worden in een aantal kleine stappen.