Doctoraat Melis Örnekoğlu Selçuk
Toekomstige ontwerpers voorbereiden op hun rol in codesign
Korte beschrijving
Dit promotieonderzoek onderzoekt de noodzaak van co-designeducatie bij het voorbereiden van toekomstige ontwerpers, met de nadruk op spelgebaseerde benaderingen, met name ‘The Co-design Facilitator’s Game’, als een instructietool en methode om de mindset te ontwikkelen die nodig is voor zinvolle co-designprocessen.
Beschrijving
De evoluerende rol van ontwerpers benadrukt een verschuiving van ‘ontwerpen voor’ naar ‘ontwerpen met’ gebruikers en stakeholders, waarbij het betrekken van ‘mensen met ervaringskennis’ in co-design centraal staat. Dit promotieonderzoek onderzoekt de noodzaak van co-designeducatie om toekomstige ontwerpers, momenteel designstudenten, voor te bereiden op hun rol in co-design. In deze studie wordt het belang onderstreept van het motiveren van studenten om de benodigde mindset voor co-design te ontwikkelen, wat potentieel een zinvol co-designproces kan initiëren, door middel van spelgebaseerde benaderingen. Specifiek wordt de spelgebaseerde toolkit ‘The Co-design Facilitator’s Game’, ontwikkeld met designstudenten via een research-through-designproces, gepresenteerd als een instructietool. Daarnaast wordt een co-designworkshopstructuur geïntroduceerd waarin game-play, game-modding en game-design benaderingen worden geïntegreerd als een open-ended instructiemethode. Binnen de reikwijdte van deze studie worden ook de obstakels voor co-designeducatie en de percepties van ontwerpers, designstudenten en designopleiders met betrekking tot co-design en de rol van ontwerpers onderzocht.
Publicaties
Contacteer Melis voor meer informatie