Eerste editie Geschiedenisolympiade bereikt 800 leerlingen

Op 12 mei werden in het Gentse ICC de winnaars bekendgemaakt van de eerste Geschiedenisolympiade. (vergrote weergave)

(31-05-2023) Slotevent met prijsuitreiking in ICC Gent

Op vrijdag 12 mei zakten meer dan 800 leerlingen en hun leerkrachten af naar het ICC in Gent voor de eerste editie van de Geschiedenisolympiade.
Een vierkoppige jury beoordeelde alle inzendingen: Prof. dr. Els De Paermentier (UGent), Kathleen Bertrem (VRT Archief), Nadia Babazia (Curator Red Star Line Museum) en Jeroen De Preter (Knack).

Zes scholen vielen in de prijzen:

1. Sint-Maarteninstituut, Aalst (ASO) met "Familiegeschiedenissen"
  2. Kunstkaai Antwerpen, (KSO) met "We zijn ze niet vergeten"
  3. Campus de Helix, Maasmechelen met "De Kompel"

De jury reikte een speciale prijs uit ‘Coup de Coeur’ aan de leerlingen van het Sint-Donatus (Merchtem). Zij maakten een podcast:"Merchtem tijdens de Tweede Wereldoorlog: tussen collaboratie en verzet". De 'Social Media Award' ging naar de Visitatie (Mariakerke) (7e jaar BSO) en het Stedelijk Lyceum Offrande (Antwerpen) ging met de 'Exhibition Award' naar huis.

• Naïma Lafrarchi, de bezieler van de Geschiedenisolympiade, was na afloop nog te gast in het TV-programma "De afspraak" op VRT 1. Het gesprek met Naïma begint op 38 min 46 sec.
  • In Knack verscheen een mooi verslag.