Team

Wouter Davidts

Wouter Davidts is verbonden als docent aan de Vakgroep Architectuur & Stedenbouw, alsook aan de Vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen van de Universiteit Gent (UGent). 

Hij publiceert over het museum, kunst en architectuur en is auteur van twee boeken over museum architectuur, Bouwen voor de kunst? (2006) en Triple Bond (2017). Hij is samensteller van onder meer The Fall of the Studio (2009) en Luc Deleu – T.O.P. office: Orban Space (2012; met Stefaan Vervoort en Guy Châtel). Hij was curator van The Corner Show (2015, Extra City Antwerp; met Mihnea Mircan en Philip Metten).
In de voorbije jaren werkte Davidts nauw samen met de Gentse Universiteitsbibliotheek bij de verwerving en het beheer van archieven van belangwekkende Belgische kunstenaars (Philippe Vandenberg, René Heyvaert).  

Zijn huidig onderzoek spitst zich onder meer toe op de receptie van Amerikaanse kunst en kunstenaars in de lage landen in de naoorlogse periode. 

Koen Brams

Koen Brams is zelfstandig onderzoeker, curator en publicist. Hij is de voormalige directeur van de Jan van Eyck Academie (2000-2011) en de voormalige hoofdredacteur van De Witte Raaf (1991 tot 2000).

Recente tentoonstellingen: De doorbraak van de ‘conceptuele kunst’ in België. Het geval Fernand Spillemaeckers. Deel 1: Naar een ‘marxistisch formalisme’ (in samenwerking met Dirk Pültau), in Museum M (Leuven, 2013); Jef Cornelis - TV works, in het kader van de Liverpool Biennial 2014; 'Geloof in uw tijd' - Karel J. Geirlandt en de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst (1957-1960), S.M.A.K. (Gent, 2019); «PLUS» en Yves De Smet. Ideologie, kameraadschap en rivaliteit op het speelveld van de Gentse kunst tussen 1965 en 1970, Convent (Gent, 2022); Celbeton - Dendermonde - 1957-1975. Vrijplaats voor kunst en kritiek, (Dendermonde, 2023).

Zijn huidig onderzoek betreft de geschiedenis van het Museum van Hedendaagse Kunst/S.M.A.K. (Gent,  1957-2000) en de samenwerking tussen René Magritte en Marcel Mariën in de periode tussen 1940 en 1955.

    Stefaan Vervoort

    Stefaan Vervoort is postdoctoraal onderzoeker aan de vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen van de Universiteit Gent. Hij doceert aan de Artesis Plantijn Hogeschool in Antwerpen. Hij heeft een Bachelor- en Masterdiploma in de Ingenieurswetenschappen: Architectuur (UGent) en een Master of Philosophy in Visual Arts, Media and Architecture (VU University Amsterdam). He verdedigde zijn doctoraat over architectuurmodellen in de beeldende kunst aan de vakgroep Architectuur en Stedenbouw van de Universiteit Gent in 2020. 

    Vervoort is redacteur van drie boeken over Belgische kunstenaars of kunstenaars die werken in België: Aglaia Konrad from A to K (geredigeerd met Emiliano Battista, 2016); Raymond Barion (geredigeerd met Mihnea Mircan & Stijn Maes, 2014); en Luc Deleu - T.O.P. office: Orban Space (geredigeerd met Wouter Davidts & Guy Châtel, 2012). Hij is de auteur van diverse wetenschappelijke artikelen en boekhoofdstukken en schreef als kunstcriticus vele tentoonstellings- en boekreviews. Zijn onderzoek focust op de uitwisseling tussen kunst en architectuur en de relatie tussen sculptuur en taal, specifiek in de periode na 1968.

    Anton Pereira Rodriguez

    Anton Pereira Rodriguez is doctoraatsstudent aan de vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen aan UGent. Zijn doctoraatsonderzoek, met als titel A Belgian artist in Italy: Italian Art History and Culture in the Work of Jan Vercruysse (1948-2018), focust op de artistieke en institutionele wisselwerking tussen de Belgische en Italiaanse kunstscène van de late jaren 1980 en jaren ’90, met Jan Vercruysse als sleutelfiguur (UGent – Universiteit Verona). Als vrijwillig medewerker bij de Jan Vercruysse Foundation is hij bezig met de opmaak van een inventaris van het omvangrijke archief van Jan Vercruysse en helpt hij mee aan de catalogue raisonné

    In 2018 hielp hij mee aan de omsluiting van het archief van de kunstenaar René Heyvaert, waarna hij vervolgens samen met Wouter Davidts een hoofdstuk schreef voor de catalogus van Heyvaert’s tentoonstelling in CGAC in Santiago de Compostela.  

    Pereira Rodriguez studeerde architectuur aan Luca School of Arts, campus Gent (KULeuven) en vervolgens kunstwetenschappen aan UGent. Tijdens het academiejaar 2016-2017 studeerde hij Kunstgeschiedenis aan de Freie Universität Berlin en liep hij stage bij Kunst-Werke Institute for Contemporary Art.

    Camille Bladt

    Camille Bladt is onderzoeker aan de Vakgroep Kunst-, Muziek-, en Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Gent. In 2020 leverde ze verschillende bijdragen aan de publicatie Maisons d’art moderne. Privéverzamelingen in België, 1945-1980 (onder redactie van Steven Jacobs en Maarten Liefooghe, 2020).

    Bladt studeerde kunstwetenschappen aan de Universiteit van Gent waar ze haar masterscriptie schreef over de architecturale praktijk en privéverzameling van Luiks architect Charles Vandenhove. Vervolgens behaalde ze het postgraduaat Curatorial Studies aan KASK & CONSERVATORIUM School of Arts Gent. Tijdens het academiejaar 2017-2018 studeerde ze kunstgeschiedenis aan de Alma Mater Studiorum Università di Bologna.

    Laura Bovsòvers-Carette

    Laura Bovsovers-Carette is onderzoeker aan de Vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen aan de Ugent. Ze behaalde een master in de Kunstwetenschappen en een Educatieve master in de cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Gent (2015-2019). Haar masterproef ‘Het Verlies van het Centrum in de Beeldende Kunst in de Jaren ‘70’ behandelde de tentoonstellingen Sonsbeek buiten de Perken (1971) en Ici/Hier, Ailleurs/Elders, Désormais/Vanaf van Daniel Buren (1976). Gedurende meerdere jaren was ze betrokken bij The Mobile and Temporary Studio for Research and Production, een onderzoeksgroep geïnitieerd en gecoördineerd door Koen Brams.

    Eléa De Winter

    Eléa De Winter heeft kunstgeschiedenis gestudeerd aan de Universiteit Gent (2021). Sinds oktober 2023 bereidt zij een doctoraat voor met als titel De Belgische kunstmarkt in de voor-, oorlog- en naoorlogse periode 1933–1960: Brussel en Antwerpen aan de Université Libre de Bruxelles, in samenwerking met de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, de Technische Universiteit Berlijn en CegeSoma. Haar doctoraatsproject maakt deel uit van het ProvEnhance-project – Enhancing the provenance data of the collections of the Royal Museums of Fine Arts of Belgium (RMFAB) since 1933Scientific study, digital valorization and narrative in context (BELSPO Brain).

    Tussen 2020 en 2023 heeft Eléa als junior onderzoeker bijgedragen aan zowel kortlopende als langlopende kunsthistorische academische projecten en publicaties (Documenta en Stadsgeschiedenis), met een focus op de kruising van hedendaagse kunst, cultuurbeleid en stedelijke ontwikkeling in de tweede helft van de 20e eeuw. Ze was curator van de archiefpresentatie Kiezen voor kunst. Drie tentoonstellingen van hedendaagse beeldende kunst tijdens Antwerpen 93 (Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen, oktober 2023 – mei 2024). Daarnaast is ze gastredacteur bij het kunstkritische tijdschrift De Witte Raaf voor een themanummer over de kunstmarkt (juli 2025).

    De Winter is verbonden als onderzoeker aan de onderzoeksgroepen Brussels Art Markets Laboratory (BAMLab, ULB) en Kunst in België sinds 1945 (KB45, Universiteit Gent). Haar voornaamste onderzoeksinteresses zijn kunstmarkten, herkomstonderzoek en vraagstukken met betrekking tot data-gedreven en digitale kunstgeschiedenis.

    Ine Engels

    Ine Engels is doctoraatsstudent aan de vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen aan UGent. Haar doctoraatsonderzoek Towards the transnational in art history. Argentine artists in Belgium and beyond, 1967-1981 focust op de culturele uitwisseling tussen Argentinië en België en de daaropvolgende grensoverstijgende activiteiten van Argentijnse kunstenaars in Europa in de naoorlogse periode. 

    Engels behaalde een master in de taal- en letterkunde Engels – Spaans en vervolgens een master kunstwetenschappen, beide aan UGent. Tijdens het academiejaar 2017 – 2018 studeerde ze zes maanden aan de Universitat de València. In 2020 liep ze stage bij FORUM+, tijdschrift voor onderzoek en kunsten uit de Lage Landen. 

    Sofie Frederix

    Sofie Frederix (zij/haar) is doctoraatsstudent aan de vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen aan UGent. Ze behaalde een master in Kunstwetenschappen (UGent), een master in de Archivistiek (VUB) en een postgraduaat in Curatorial Studies (KASK). Haar doctoraatsonderzoek focust op de ontwikkeling van lokale en internationale narratieven in de Gentse kunscene in 1976-1992.

    In 2021-2023 maakte ze deel uit van de onderzoeksgroep ‘Gent, speelveld van de beeldende kunst (1957-1987)’. Ze richtte zich voornamelijk op het in kaart brengen van de Gentse kunscene tijdens de jaren 1980 en werkte mee aan de tentoonstellingsreeks Het Brievenproject. In dezelfde periode werkte ze in M HKA aan een samenwerkingsproject van de Vlaamse Gemeenschap over de registratie van hedendaagse kunst, wat resulteerde in meerdere dataprofielen en een online publicatie. Ze is auteur van het boek Philippe Vandenberg & Franklin Engeln: Brieven (1986-87) gepubliceerd door Posture Editions. Ze publiceerde in Documenta en De Witte Raaf en werkte mee aan tentoonstellingen in S.M.A.K., KANAL-Centre Pompidou, Convent en KIOSK.

    Geassocieerde leden

    Steven Jacobs

    Maarten Liefooghe

    Henk Roose