Team

Wouter Davidts

Wouter Davidts is verbonden als docent aan de Vakgroep Architectuur & Stedenbouw, alsook aan de Vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen van de Universiteit Gent (UGent). 

Hij publiceert over het museum, kunst en architectuur en is auteur van twee boeken over museum architectuur, Bouwen voor de kunst? (2006) en Triple Bond (2017). Hij is samensteller van onder meer The Fall of the Studio (2009) en Luc Deleu – T.O.P. office: Orban Space (2012; met Stefaan Vervoort en Guy Châtel). Hij was curator van The Corner Show (2015, Extra City Antwerp; met Mihnea Mircan en Philip Metten).
In de voorbije jaren werkte Davidts nauw samen met de Gentse Universiteitsbibliotheek bij de verwerving en het beheer van archieven van belangwekkende Belgische kunstenaars (Philippe Vandenberg, René Heyvaert).  

Zijn huidig onderzoek spitst zich onder meer toe op de receptie van Amerikaanse kunst en kunstenaars in de lage landen in de naoorlogse periode. 

Koen Brams

Koen Brams is zelfstandig onderzoeker, curator en publicist. Hij is de voormalige directeur van de Jan van Eyck Academie (2000-2011) en de voormalige hoofdredacteur van De Witte Raaf (1991 tot 2000). Hij is betrokken bij een onderzoeksproject over Kunst in Gent (tussen 1957 en 1987) in opdracht van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (Gent).

Recente tentoonstellingen: De doorbraak van de ‘conceptuele kunst’ in België. Het geval Fernand Spillemaeckers. Deel 1: Naar een ‘marxistisch formalisme’ (in samenwerking met Dirk Pültau), in Museum M (Leuven, 2013); La morte addosso. De (anonieme) kunstproductie van Alessandro en Schède (1966-1980) (in samenwerking met Ulrike Lindmayr en Dirk Pültau), in LLS 387 (Antwerpen, 2014); Jef Cornelis - TV works, in het kader van de Liverpool Biennial 2014; Jef Cornelis - TV works (1964-1997)/Jef Cornelis - Obras de Televisão (1964-1997), Galeria da Culturgest (Porto, 2015) en 'Geloof in uw tijd' - Karel J. Geirlandt en de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst (1957-1960), S.M.A.K. (Gent, 2019).

Zijn huidig onderzoek heeft onder meer betrekking  op de geschiedenis van het Museum van Hedendaagse Kunst/S.M.A.K..

    Stefaan Vervoort

    Stefaan Vervoort is postdoctoraal onderzoeker aan de vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen van de Universiteit Gent. Hij doceert aan de Artesis Plantijn Hogeschool in Antwerpen. He heeft een Bachelor- en Masterdiploma in de Ingenieurswetenschappen: Architectuur (UGent) en een Master of Philosophy in Visual Arts, Media and Architecture (VU University Amsterdam). He verdedigde zijn doctoraat over architectuurmodellen in de beeldende kunst aan de vakgroep Architectuur en Stedenbouw van de Universiteit Gent in 2020. 

    Vervoort is redacteur van drie boeken over Belgische kunstenaars of kunstenaars die werken in België: Aglaia Konrad from A to K (geredigeerd met Emiliano Battista, 2016); Raymond Barion (geredigeerd met Mihnea Mircan & Stijn Maes, 2014); and Luc Deleu - T.O.P. office: Orban Space (geredigeerd met Wouter Davidts & Guy Châtel, 2012). 

    Hij is de auteur van diverse wetenschappelijke artikelen en boekhoofdstukken en schreef als kunstcriticus vele tentoonstellings- en boekreviews. 

    Zijn onderzoek focust op de uitwisseling tussen kunst en architectuur en de relatie tussen sculptuur en taal, specifiek in de periode na 1968.

    Anton Pereira Rodriguez

    Anton Pereira Rodriguez is doctoraatsstudent aan de vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen aan UGent. Zijn doctoraatsonderzoek, met als titel “A Belgian artist in Italy: Art History and Culture in the Work of Jan Vercruysse (1948-2018)”, focust op de artistieke en institutionele wisselwerking tussen de Belgische en Italiaanse kunstscène van de late jaren 1980 en jaren ’90, met Jan Vercruysse als sleutelfiguur (UGent – Universiteit Verona). Als vrijwillig medewerker bij de Jan Vercruysse Foundation is hij bezig met de opmaak van een inventaris van het omvangrijke archief van Jan Vercruysse en helpt hij mee aan de catalogue raisonné

    In 2018 hielp hij mee aan de omsluiting van het archief van de kunstenaar René Heyvaert, waarna hij vervolgens samen met Wouter Davidts een hoofdstuk schreef voor de catalogus van Heyvaert’s tentoonstelling in CGAC in Santiago de Compostela.  

    Pereira Rodriguez studeerde architectuur aan Luca School of Arts, campus Gent (KULeuven) en vervolgens kunstwetenschappen aan UGent. Tijdens het academiejaar 2016-2017 studeerde hij Kunstgeschiedenis aan de Freie Universität Berlin en liep hij stage bij Kunst-Werke Institute for Contemporary Art.

    Camille Bladt

    Camille Bladt is onderzoeker aan de Vakgroep Kunst-, Muziek-, en Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Gent. In 2020 leverde ze verschillende bijdragen aan de publicatie Maisons d’art moderne. Privéverzamelingen in België, 1945-1980 (onder redactie van Steven Jacobs en Maarten Liefooghe, 2020).

    Bladt studeerde kunstwetenschappen aan de Universiteit van Gent waar ze haar masterscriptie schreef over de architecturale praktijk en privéverzameling van Luiks architect Charles Vandenhove. Vervolgens behaalde ze het postgraduaat Curatorial Studies aan KASK & CONSERVATORIUM School of Arts Gent. Tijdens het academiejaar 2017-2018 studeerde ze kunstgeschiedenis aan de Alma Mater Studiorum Università di Bologna.

    Laura Bovsòvers-Carette

    Laura Bovsovers-Carette is onderzoeker en wetenschappelijk medewerker aan de Vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen aan de Ugent. Ze behaalde een master in de Kunstwetenschappen en een Educatieve master in de cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Gent (2015-2019). Haar masterproef ‘Het Verlies van het Centrum in de Beeldende Kunst in de Jaren ‘70’ behandelde de tentoonstellingen Sonsbeek buiten de Perken (1971) en Ici/Hier, Ailleurs/Elders, Désormais/Vanaf van Daniel Buren (1976). Gedurende meerdere jaren was ze betrokken bij The Mobile and Temporary Studio for Research and Production, een onderzoeksgroep geïnitieerd en gecoördineerd door Koen Brams.

    Eléa De Winter

    Eléa De Winter studeerde af als Kunstwetenschapper aan de Universiteit Gent (2021) met een masterscriptie over de fotografische portretten en atelierbeelden van Philippe Vandenberg. Momenteel bereidt ze een doctoraal project voor over de interactie tussen beeldende kunst, cultuurbeleid en stadsvernieuwing in Antwerpen tussen 1980 en 2000.

    Ine Engels

    Ine Engels behaalde in 2019 een master in de taal- en letterkunde Engels – Spaans aan de Universiteit Gent. Tijdens het academiejaar 2017 – 2018 studeerde ze zes maanden aan de Universitat de València. In 2022 studeerde ze af als kunstwetenschapper aan de Universiteit Gent met een scriptie over de transnationale tentoonstelling Art Systems in Latin America (1974). In het verlengde van haar thesis bereidt ze op dit moment een doctoraal project voor over de artistieke banden tussen Argentinië en België in de jaren 1970 met als doel het uitstippelen van de trajecten van een aantal Argentijnse kunstenaars in België en daar voorbij.

    Louise Vanhee

    Louise Vanhee studeerde af als ingenieur-architect aan de Universiteit Gent (2020) met een masterproef getiteld '[the] Ruin Age: an analysis of Belgian contemporary architectural projects between ruin and ruinosity.' In 2020 startte ze aan de Rijksuniversiteit Groningen om een research master Arts, Media & Literary Studies te volgen. In 2021 werd ze doctoraatsassistent aan de vakgroep Architectuur en Stedenbouw (Universiteit Gent). Ze assisteert vakken over architectuur ontwerp, geschiedenis en theorie. Haar doctoraatsonderzoek gaat over hedendaagse temporele en materiële verschuivingen in kunst en architectuur. Het onderzoek richt zich op vragen rond het efemere, entropie en tijdelijkheid en hoe deze de perceptie, waardering en materialiteit van architectuur beïnvloeden.

    Geassocieerde leden

    Steven Jacobs

    Maarten Liefooghe

    Henk Roose