Hari Prasad Sacré

Hari Prasad Sacré behaalde een doctoraat in de pedagogische wetenschappen met het proefschrift Reading Illiteracy: A Pedagogical Study about Cultural (Il)literacy in Flanders, onder supervisie van prof. Kris Rutten (Universiteit Gent) en prof. Sruti Bala (Universiteit van Amsterdam). In dit onderzoek theoretiseerde hij het concept van nieuwe ongeletterdheid: vormen van ongeletterdheid die opduiken in het leven van hooggeletterde burgers in de context van migratie en transnationale adoptie. Deze nieuwe vormen vragen om specifieke begrippen en pedagogische benaderingen die pedagogen en leerkrachten ondersteunen in het begeleiden van deze groepen naar zelf-emancipatie. Over dit thema publiceerde hij onder meer in de Journal of Adolescent and Adult Literacy, Philosophies, Genealogy en de European Journal of Cultural Studies.

Zijn postdoctoraal onderzoek bouwt voort op de nood aan emancipatorisch werk in de context van nieuwe ongeletterdheid en ontwikkelt zich langs twee onderzoekssporen:

  • Culturele emancipatie in transnationale adoptie
    Binnen de onderzoeksgroep blijft hij verder werken op thema's als erfgoedtaal, identiteit en burgerschap in de context van transnationale adoptie. Zijn interesse ligt bij hoe volwassen geadopteerden en hun biologische/eerste families agency uitoefenen en hun rechten opeisen in een transnationale context. Binnen dit onderzoeksspoor coördineert hij het PACTO-project, gefinancierd door VLIR-UOS, in samenwerking met het IICC van de Universidad Católica Boliviana. Dit levert een bijdrage aan de hervorming van het kinderbeschermingsysteem in Bolivië door eerste ouders, zorgverlaters en Boliviaans geadopteerden te betrekken in het zichtbaar maken hoe het huidig kinderbeschermingssysteem hun 'recht op familie' ondersteunt en/of ondermijnt.
  • Taalemancipatie in het hoger onderwijs
    Aan de Odisee hogeschool werkt hij beleidsmatig en onderzoeksmatig aan de talige en culturele emancipatie van zowel meertalige als Nederlandstalige studenten. Vanuit de noodzaak om pedagogisch in te spelen op de dalende taalvaardigheid van instromende studenten voert hij een onderzoek naar de noodzakelijke randvoorwaarden voor impactvolle taalcoaching in het hoger onderwijs.