Carolien Frijns

Carolien Frijns

Postdoctoraal onderzoeker, Strategisch coördinator bij het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs

Carolien Frijns behaalde in 2010 haar master in de Taal- en Letterkunde (KU Leuven), met een focus op taal en onderwijs. Ze was vervolgens zeven jaar onderzoeker aan het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) waar ze meewerkte aan projecten over effectief taalonderwijs voor kleuters tot volwassenen, meertaligheid, de inzet van technologie in (taal)onderwijs en taalassessment. In 2017 behaalde ze haar doctoraat in de Taalkunde over de relatie tussen interactiestijlen van leraren en taalverwerving bij kwetsbare, meertalige kinderen. Met haar promotieonderzoek eindigde ze als finalist van de Vlaamse PhD Cup 2017. In 2019 werd haar werk onderscheiden met de Jaarprijs Wetenschapscommunicatie. In dezelfde periode werkte ze als lerarenopleider en onderzoekspromotor aan Arteveldehogeschool. Ze was tevens projectleider van Kleine Kinderen Grote Kansen en postdoctoraal onderzoeker aan het Steunpunt Onderwijsonderzoek waar ze meewerkte aan studies over professionalisering van leraren. Sinds 2021 is Carolien werkzaam als strategisch coördinator van het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs en postdoctoraal onderzoeker aan de vakgroep Onderwijskunde (UGent). Vanuit de vakgroep verzorgt ze het opleidingsonderdeel Onderwijskundig ontwerpen aan toekomstige pedagogen. Als onderzoeker en voormalig lerarenopleider is Carolien gepassioneerd door (tweede)taalverwerving in diverse contexten, taalassessment, professionalisering van (toekomstige) leraren en gelijke onderwijskansen.

Publicaties