Amélie Rogiers

Postdoctoraal medewerker binnen de onderzoeksgroep 'Taal, leren, innoveren', binnen de vakgroep Onderwijskunde, Universiteit Gent.

Studerend lezen

 

amelie.rogiers@ugent.be   |  +32 (0)9 331 03 19  |  +32 (0)9 264 86 64 (secretariaat)  |  Bureau 120.102

Researchgate    |     Twitter                 

 Henri Dunantlaan 2, 9000 Gent

 

Amélie Rogiers

 

Studerend lezen

Leerstrategieën

Secundair onderwijs

Begrijpend lezen

Leesmotivatie

 

 

 

De overstap naar het secundair onderwijs gaat gepaard met grote veranderingen. Naast een goedgevulde boekentas en een nieuwe leraar voor elk vak, krijgen leerlingen van dan af ook grote hoeveelheden leerstof te verwerken. Het begrijpend en studerend lezen van leerlingen wordt daarbij sterk op de proef gesteld. In mijn onderzoek bestudeer ik hoe strategieën leerlingen bij deze uitdaging kunnen helpen.  

 

In 2019 behaalde ik mijn doctoraat in de Pedagogische Wetenschappen met het proefschrift ‘Illuminating text learning in secondary education: Measuring and fostering strategy use and knowledge acquisition’. In mijn proefschrift stonden twee onderzoekslijnen centraal: het in kaart brengen en het bevorderen van het strategiegebruik van leerlingen om informatieve teksten te verwerken en te verwerven. Ik onderzocht hoe het gesteld is met het strategiegebruik van onze Vlaamse leerlingen en welke rol expliciete instructie daarin kan spelen. In het kader van mijn proefschrift ontwikkelde ik het educatief pakket ‘Leerlicht’ om het strategiegebruik van leerlingen in de onderwijspraktijk te bevorderen. In mijn huidige postdoctorale onderzoeksactiviteiten focus ik me op de topics studerend lezen, begrijpend lezen en leesmotivatie.

Publicaties en conferenties