Soetkin Werbrouck

Doctoraatsonderzoeker binnen de onderzoeksgroep 'Taal, leren, innoveren', binnen de vakgroep Onderwijskunde, Universiteit Gent.

 

soetkin.werbrouck@ugent.be  |  +32 (0)9 264 86 64 (secretariaat)

 Linked-in 

 

 SoetkinWerbrouck.jpg

Begrijpend lezen

Leesmotivatie

Professionalisering van leraren

 

 

Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid, zowel in de schoolloopbaan als nadien in het werkveld. Onderzoek toont aan dat leesmotivatie en leesbegrip onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Er gebeurde recent onderzoek in de B-stroom waaruit bleek dat leerlingen die autonoom gemotiveerd zijn om te lezen,  beter begrijpend lezen. Jammer genoeg tonen zowel Vlaamse als internationale onderzoeken aan dat leerlingen niet goed scoren op begrijpend lezen en al helemaal niet gemotiveerd zijn om te lezen. Het onderzoek dat we voeren zet professionaliseringstrajecten op om leraren en schoolteams te versterken in het aanbieden van begrijpend leesonderwijs (via ‘coaching on the job’ gedurende 6 maanden met schoolteams, via lesson study met leraren, ...). We focussen ons hierbij op leraren van de eerste graad B-stroom, aangezien daar tot nu toe weinig onderzoek naar gebeurde en de leerlingen uit de B-stroom een kwetsbare doelgroep zijn.  Via kwalitatief onderzoek onderzoeken we welke processen dit professionaliseringstraject bij leraren in beweging zet en tot welke (pedagogische) kennisopbouw dit leidt.