Vier onderzoekers ontvangen prijs op facultaire onderzoeksdag

(27-09-2023) Durf naar buiten te komen met jouw onderzoek: dat was de uitdaging op de facultaire onderzoeksdag van 21 september. Tientallen researchers gingen de uitdaging aan. Vier van hen vielen in de prijzen.

Ook dit jaar waren veel onderzoekers bereid om hun lopende projecten voor te stellen. Voorafgaand aan de onderzoeksdag konden de deelnemers een korte opleiding volgen, om zich voor te bereiden op een goede presentatie. De opleidingen werden georganiseerd in samenwerking met Doctoral Schools.

Facultaire onderzoekers wisten de interesse en nieuwsgierigheid van de bezoekers te prikkelen: collega-onderzoekers vroegen om uitleg, stelden vragen aan elkaar of keken in stilte naar een presentatie. En dat is ook het doel van de onderzoeksdag: mensen bijeenbrengen om van elkaar te leren.

Onderzoeksdirecteur Antoinette Verhage: ‘We willen onderzoekers niet alleen de kans geven om hun werk uit te leggen aan collega-onderzoekers, maar ook om elkaar beter te leren kennen en te netwerken.’

Juryprijzen

De valorisatiegroep, bestaande uit professionals en experten die de faculteit adviseren over de maatschappelijke impact van onderzoek, koos drie laureaten uit 21 inzendingen.

Eerste plaats: Sofie Verclyte, Stitching a Rights Narrative: Embroidery practices of Syrian women living in Shatila

De jury noemde haar posterpresentatie ‘contra-intuïtief’. Via iets moois, borduurwerk, toont Sofie Verclyte hoe Syrische vluchtelingen omgaan met oorlogstrauma’s.

Twee plaats: Yana Yakushina, Legal recognition of light pollution as an environmental problem

De valorisatiegroep prees de originele en heldere lay-out. De poster is ook heel scanbaar: je komt onmiddellijk te weten wat lichtvervuiling inhoudt, voor welke problemen ons dat stelt en wat de juridische uitdagingen zijn.

Derde plaats: Lien Stolle, Digital Intimidation against Environmental Defenders

Digitale intimidatie is een complex fenomeen. Onderzoekster Stolle is erin geslaagd om stapsgewijs en op een visueel inzichtelijke manier uit te leggen hoe milieuactivisten hiermee geconfronteerd worden en welk verder onderzoek vereist is.

Laureaat Audience AwardPublieksprijs

Ingrida Milkaite, Bidding Farewell to Barbie: Welcoming Alexa, Siri and Google. Voice Assistants and Children’s Rights

Postdoctoraal onderzoekster Ingrida Milkaite grijpt, heel slim, de populariteit van de recente Barbiefilm aan om een licht te werpen op een zeer actueel onderwerp: virtuele stemassistenten en kinderrechten.

Meer info