Ācārya Mahāprajña Chair for Jain Studies

Jain Studies aan de Universiteit Gent

Sinds de jaren 1950 is er binnen de deelopleiding Talen en Culturen van India een significante expertise ontwikkeld inzake het Jainisme, een van oorsprong Indiase levensbeschouwing met een lange en rijke geschiedenis. In de 20ste eeuw werkten verschillende professoren op de narratieve en filosofische tradities die het Jainisme voortbracht. In de laatste jaren is er een significante groei van het aantal en de diversiteit aan doctoraten en onderzoeksprojecten. Om deze gevestigde en unieke expertise  aan de Universiteit Gent verder te laten groeien en kwalitatief te ondersteunen werd in 2022 de Ācārya Mahāprajña Chair for Jain Studies in het leven geroepen, mede mogelijk gemaakt door schenkingen van individuele donors in verschillende landen.

DOELSTELLINGEN

De Ācārya Mahāprajña Chair for Jain Studies heeft volgende doelstellingen

·       Ondersteuning en verdere uitbreiding van onderzoek in verband met Jainisme.

·       Ondersteuning van onderwijs en ontwikkelen van onderwijsmateriaal in verband met Jainisme.

·       Bijdragen tot de visibiliteit van de opgebouwde expertise, niet enkel binnen de universiteit, maar ook in internationale academische netwerken.

·       Bewustmaking en het verstrekken van juiste informatie in verband met Jainisme naar lokale belanghebbenden en het bredere publiek toe.

SCHENKERS

Vardhamana charitable foundation

Gemini corporation

PERIODE

2022 - heden

PROMOTOR

Eva De Clercq leidt de Jain Studies onderzoeksgroep aan de Universiteit Gent. Ze behaalde haar doctoraat, onder begeleiding van Prof. Em. Van Den Bossche, op basis van een proefschrift over Paümacariu, een Jain versie van het Rāmāyaṇa epos. Ze keerde terug naar de vakgroep Talen en Culturen in 2010, en versterkt sinds dan de onderzoekslijn over Jainisme met haar onderzoek over Apabhraṃśa literatuur, Jain Rāmāyaṇas and de monastieke geschiedenis van Digambara Jains. Ze geeft lessen over Sanskrit en Prakrit (alle niveaus), Zuid-Aziatische literatuur, en Zuid-Aziatische religieuze tradities.

LEERSTOELHOUDER

Tine VekemansTine Vekemans behaalde haar doctoraat onder begeleiding van Prof. Eva De Clercq op basis van een proefschrift over Jain gemeenschappen buiten Zuid-Azië. Ze houdt sinds september 2022 de nieuwe Ācārya Mahāprajña leerstoel voor Jain Studies. Haar onderzoek gaat over Jain migratie geschiedenis, Jainisme buiten Zuid-Azië en Jainisme en digitale media. Het combineert etnografische onderzoeksmethodes met tekststudie en media analyse. Naast vakken over modern en hedendaags Zuid-Azië geeft Tine les over Jainisme, en Jain teksten in moderne Indiase talen (Gujarati en Hindi).