Leerstoel UGent - Samen Impact

Jongeren hebben nood aan betere financiële competenties. Helaas is boekhouden geen populair vak, terwijl er vanuit het bedrijfsleven een grote vraag is naar accountants en financieel directeurs. Zij kunnen bedrijfsleiders namelijk strategisch bijstaan in het nemen van de juiste beslissingen. Om meer jongeren warm te maken voor dit domein ontwikkelden prof. Patricia Everaert, prof. Evelien Opdecam en Laura Claeys, van de Onderzoeksgroep Accounting Education aan de UGent, NABO. Een nieuwe onderwijsmethode bij het aanleren van boekhouden. De NABO-methode is gebaseerd op 5 pijlers. (1) NABO wil leerlingen een breed beeld geven van boekhouden en het nut van boekhouden onderstrepen. (2) NABO legt de focus op ondernemerschap. (3) Inzicht verwerven staat centraal, veel meer dan het vanbuiten leren van de materie. (4) De methode is gebaseerd op innovatieve onderwijstechnieken en (5) vertrekt daarbij altijd vanuit de leefwereld van de jongeren. Deze methode werd in de periode 2018-2022 uitgebreid onderzocht in het secundair onderwijs, over heel Vlaanderen. Een eerste analyse van de resultaten (uitgevoerd door de promotoren in combinatie met thesisstudenten) geeft aan dat NABO leidt tot een grotere leerwinst in boekhouden, een grotere interesse om zich verder te bekwamen in boekhouden (3de graad), een grotere motivatie en een betere perceptie over de leerkracht.

Doelstellingen

Het doel van het onderzoek binnen de leerstoel is om de effecten van deze nieuwe didactische methode in het onderwijs verder na te gaan. Daarnaast is het ook de bedoeling om voldoende aandacht te schenken aan de verspreiding van het onderzoek naar de brede onderwijs en praktijk-community (via bijvoorbeeld disseminatie events). Zoals bij elk doctoraatsonderzoek zullen ook hier het vervolg van de studies aangepast worden in functie van de verkregen resultaten en nieuwe inzichten.


Het unieke karakter van deze leerstoel ligt in de nauwe verbinding tussen onderwijs, praktijk en onderzoek. Op een empirische manier wordt onderzocht of de perceptie en de kennis van het vakgebied accounting door een “train-the-trainer” aanpak in het secundair onderwijs meer in overeenstemming kan worden gebracht met de gewijzigde context van het accountingberoep. Op die manier biedt de leerstoel de opportuniteit om een waardevolle bijdrage te leveren aan het maatschappelijke debat over de veranderende rol van de accountant, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Als de juiste perceptie van het beroep wordt geïntroduceerd in het middelbaar onderwijs en als de interesse in boekhouden verder wordt aangewakkerd, dan zal dit leiden tot een verhoogde instroom in opleidingen hoger onderwijs. Dit is van vitaal belang voor de KMO-sector, die dringend op zoek is naar meer accountants, aangezien het beroep van een accountant wordt erkend als een knelpuntberoep. Bovendien biedt de leerstoel de mogelijkheid om vier jaar lang, elk jaar een nieuwe cohorte leerkrachten economie uit het middelbaar onderwijs via een tweedaagse training bij te scholen (reskilling). Op die manier kunnen deze leerkrachten en hun leerlingen onmiddellijk profiteren van de onderzoeksresultaten en kan het samen impact verhaal versneld verspreid worden. Tenslotte creëert de leerstoel een unieke omgeving waar onderwijs, praktijk en onderzoek samenkomen, elkaar verrijken en een verdere kruisbestuiving faciliteren.

Schenker

Vzw Samen Impact

Periode

2023-2027

Promotor

Patricia Everaert is Master of Science en doctor in Business Economics (Universiteit Gent) en volgde de speciale licentie in Accountancy (master na master) aan de Vlerick Business School.


Tijdens haar doctoraatsperiode studeerde ze onder meer aan Vanderbilt University (Nashville, Tennessee, USA).
Ze is professor in de vakgebieden boekhouden en kostprijsberekening. Ze is co-auteur van verschillende Nederlandstalige handboeken rond algemeen boekhouden, analytisch boekhouden en kostprijscalculatie.
Ze publiceerde in vele internationale tijdschriften, zoals Small Business Economics, International Journal of Operations and Production Management, Issues in Accounting Education, Accounting Education, Journal of Accounting Education, …
Eén van haar huidige onderzoekslijnen situeert zich binnen Accounting Education. Innovaties om studenten meer te motiveren voor het vak boekhouden en de leerprestaties aldus te verhogen, zijn dan ook haar passie.

Copromotor

Evelien Opdecam is master in de pedagogische wetenschappen en behaalde een doctoraat in de toegepaste economische wetenschappen (Universiteit Gent). Ze is een expert zowel in pedagogie als in boekhouden en kan zo de combinatie tussen beide vakgebieden nieuw leven inblazen. Op dit moment coördineert ze de lerarenopleiding Economie aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Ze deed onderzoek naar teamlearning binnen het hoger onderwijs en behaalde met dit onderzoek reeds vele internationale publicaties, in internationale tijdschriften zoals Issues in Accounting Education, Research in Higher Education, Asian Review of Accounting.
Het is haar passie om jonge mensen enthousiast te maken voor het beroep van leerkracht economie en handelsvakken. Innovaties op basis van empirisch ondersteund materiaal drijven haar onderzoek en onderwijs.