De Eindhovense school: een vergeten avant-garde

Deze pagina maakt deel uit van ons tentoonstellingsarchief. De betreffende tentoonstelling werd gehouden van 02-05-2018 tot 02-06-2018

De Eindhovense school: een vergeten avant-garde 3.jpgHoewel tegenwoordig enigszins vergeten, kon gedurende de jaren tachtig de voorhoede van Nederlandse architectuur gevonden worden in de gedeelde theoretische benadering van een groep architecten, later bekend geworden als de Eindhovense School.

Deze tentoonstelling evalueert de unieke architectuurproductie van de groep en analyseert tegelijkertijd het intellectuele klimaat tijdens ontwikkeling ervan, specifiek de rol van geschiedenis, theorie en kritiek zoals ontwikkeld onder de invloed van Geert Bekaert, Gerard van Zeijl en Joost Meuwissen op de TU/e. Toch is dit niet een project van nostalgie. De manier waarop geschiedenis, theorie en kritiek werden ingezet door de Eindhovense School bij het ontwikkelen van een hernieuwde architectonische betrekking is een voorbeeld dat wordt gebruikt als katalysator voor reflectie en discussie over de origine en effecten van een groeiende onverschilligheid ten opzichte van deze gebieden binnen Nederlandse architectuur.

De tentoonstelling The Eindhoven School: a forgotten avant-garde is de uitkomst van een langlopend onderzoek gedaan door het Curatorial Research Collective onder leiding van Sergo M. Figueiredo (TU Eindhoven). Groepen na afspraak: Geertrui.Ivens@UGent.be

Bekijk het fotoalbum