Hennebique and After. Beton in België 1890-2020

Deze pagina maakt deel uit van ons tentoonstellingsarchief. De betreffende tentoonstelling werd gehouden van 24-09-2021 tot 23-10-2021

Hennebique and After. Beton in België 1890-2020

In deze expositie tonen studenten ingenieur-architect van de Universiteit Gent het werk dat ze in de periode 2017-21 gemaakt hebben in het domein van de constructiegeschiedenis.

In nauwe samenwerking met een team van lesgevers werden 75 constructies tot op het beton bestudeerd (tekst, digitaal model, 3D-print, Virtual Reality). De selectie brengt niet het volledige avontuur van het gewapend of ongewapend beton in België en bevat zowel bekende als anonieme, verdwenen als bewaard gebleven werken van uiteenlopend type, schaalniveau en experimenteel karakter.

De expositie vindt plaats van 23 september tot 23 oktober, elke donder-, vrij-, zaterdag van 14.00u tot 18.00u. Ze is eveneens online te bezichtigen. Een begeleidende publicatie wordt als aflevering 99 opgenomen in de serie Vlees & Beton. De virtuele tentoonstelling kan online bezocht worden op http://arch.ugent.be/hennebique.

Curatoren expositie en editors catalogus: Ronny De Meyer, Mil De Kooning
Scenografie: Ronny De Meyer, Willem Bekers

M.m.v.: Christof Deprest (printmaster), Wolf Dieleman (expo-infrastructuur), Margo Romanus, Hanne Vandenhaute, Mohamed Moubile, Ruben Verstraeten (online expo), Brent Paelinck, Ben Pourveur, Laurens De Kooning (grafische vormgeving, prepress), Tilke Devriese (tekstredactie), Jonathan Cuvelier (drone-opname), Geertrui Ivens, Bram Vandeveire (VANDENHOVE, productie).

Dit project kwam tot stand in partnerschap met FEBELCEM – Federatie van de Belgische Cementnijverheid en met bijkomende steun van Peri, Waterornamenten Moubile & Zn, GAR Archives d’Architecture, Bureau Bouwtechniek, Boydens Engineering, UTIL Struktuurstudies, STORM / manufactuur voor concept en creatie, Quality Colors.