Showpiece and utility eighteenth-century neapolitan staircases

Deze pagina maakt deel uit van ons tentoonstellingsarchief. De betreffende tentoonstelling werd gehouden van 29-06-2018 tot 29-09-2018

Showpiece and utility eighteenth-century neapolitan staircasessU bent van harte welkom op de boekvoorstelling: SHOWPIECE AND UTILITY more EIGHTEENTH-CENTURY NEAPOLITAN STAIRCASES. DIRK DE MEYER with a preface by MARIUS GROOTVELD. A&S/books

en op de opening van de tentoonstelling: SHOWPIECE AND UTILITY EIGHTEENTH-CENTURY NEAPOLITAN STAIRCASES

Het boek volgt op het eerdere volume (2017) dat naar aanleiding van deze tentoonstelling een tweede druk krijgt. Het nieuwe boek documenteert 7 andere trappen van Ferdinando Sanfelice en tijdgenoten.  De tentoonstelling documenteert alle 14 trappen met gipsmaquettes, tekeningen en foto’s.

Beide publicaties en de tentoonstelling zijn het resultaat van een Master Seminar in Architectural History, aan de Vakgroep Architectuur en Stedenbouw, Universiteit Gent, en zijn het werk van master studenten ingenieur-architect onder leiding van prof. Dirk De Meyer.

Boeken en tentoonstelling tonen het moment waarop de open trap zich transformeert van de traditionele, monumentale baroktrap naar de structuur die in het palazzo vier, vijf of meer verdiepingen verbindt. Deze trappen beantwoorden tegelijk aan kwesties van aristocratische etiquette en van praktische planorganisatie, maar ze vormen ook de ambitieuze voorlopers van de trap in het moderne appartementsgebouw.

IMG_3347 (2).jpeg

IMG_3365 (2).jpegIMG_7474.jpeg