GIPLI ontvangt beurs voor samenwerking met Montréal rond auteursrecht en AI

(29-03-2024) De Vlaamse overheid kent een beurs toe aan GIPLI om samen met de Université de Montréal conferenties en onderzoekverblijven te organiseren rond auteursrecht en AI.

De Vlaamse regering bracht Universiteit Gent vandaag ter kennis dat er voor GIPLI middelen zullen worden vrijgemaakt om een nauwere internationale samenwerking op te zetten met de prestigieuze Université de Montréal in Québec, Canada. Dit vervroegde paasgeschenk komt er na een oproep van het Departement Kanselarij & Buitenlandse Zaken om projectvoorstellen in te dienen die kaderen binnen de bilaterale samenwerking tussen de provincie Québec en Vlaanderen.

De samenwerking zal worden toegespitst op de rijzende uitdagingen die artificiële intelligentie (AI) meebrengt voor het auteursrecht en de naburige rechten op het Europese en Amerikaanse continent. Onderzoekers van GIPLI en van de Université de Montréal zullen de komende academiejaren nauwer samenwerken en wederzijds onderzoekverblijven ondernemen. Zowel in Gent als in Montréal zal er bovendien een internationale conferentie rond de thematiek worden georganiseerd.

Prof. Simon Geiregat (GIPLI) zal optreden als projectverantwoordelijke langs Vlaamse zijde. In Québec kunnen we daarentegen rekenen op niemand minder dan prof. Ysolde Gendreau (Université de Montréal), die als wereldwijd gerenommeerd academica kan terugvallen op jarenlange expertise in het domein van de intellectuele rechten.