Van uitdaging tot oplossingsidee met design thinking

In deze workshop gaan leerlingen creatief aan de slag met het bedenken van technologische oplossingen rond het thema ‘emoties bespreekbaar maken tussen ouders en kinderen’.

Aan de hand van design thinking en het double diamond-model leren ze hoe ze een deelprobleem scherp formuleren, samen verschillende ideeën kunnen bedenken en een kritisch oordeel kunnen vormen over hun eigen oplossingen. De methode zet in op stapsgewijs denken, creatief brainstormen en het maken van bewuste keuzes, met oog voor de bredere gevolgen van technologie. Leerlingen pakken zo samen een complex maatschappelijk vraagstuk aan, van probleemanalyse tot eerste concept. Tijdens de workshop verkennen ze ook de ethische implicaties van hun idee vanuit verschillende invalshoeken: van politieke en sociale tot ecologische en technologische aspecten. Als (potentiële) makers leren ze hun creativiteit inzetten met aandacht voor de impact van hun uitvindingen op de maatschappij.

Deze workshop helpt leerlingen om een probleem helder af te bakenen, creatieve vaardigheden te versterken, constructief samen te werken én stil te staan bij de maatschappelijke rol van technologie. Deze workshop kan gecombineerd worden met de Dwengo-workshop ‘Emoties herkennen met AI’. Waar Comon zich richt op het creatieve proces en het kritisch benaderen van maatschappelijke uitdagingen en potentiële oplossingen, gaan leerlingen bij Dwengo aan de slag met een AI-systeem dat emoties kan herkennen om zo hun eigen idee om te zetten in een werkende oplossing.

Praktisch

  • Wanneer: 
    • maandag 2/02 voormiddag (concrete aanvangsuur wordt in overleg vastgelegd)
    • vrijdag 6/02 voormiddag (concrete aanvangsuur wordt in overleg vastgelegd)
  • Duur: 2u
  • Doelgroep: 2de en 3de graad SO
  • Aantal leerlingen: 16
  • Taal: NL
  • Waar: Tech Lane Ghent Science Park - Campus Ardoyen, Zwijnaarde