Digimeter – Media- en technologiegebruik in Vlaanderen

  • Vlaanderen
  • Trends in media- en technologiegebruik
  • Digitale transformatie
  • Technologie en innovatie

Digimeter brengt jaarlijkse trends in kaart rond het bezit en gebruik van media en technologie in Vlaanderen. Verder geeft het rapport weer welke verwachtingen en attitudes de bevolking heeft ten opzichte van media, ICT en technologische innovaties.

Projectbeschrijving

Hoeveel Vlamingen bezitten een smartphone en wat doen ze ermee? Hoe populair zijn Netflix en Spotify in Vlaanderen? In welke mate gebruiken Vlamingen smart speakers? En hoe comfortabel voelen Vlamingen zich met de toenemende digitalisering van de samenleving?

Digimeter monitort jaarlijks de stand van zaken van media- en technologiegebruik in Vlaanderen. Meer specifiek tracht het rapport inzicht te krijgen in de vraag die Vlamingen hebben naar media, ICT en technologie (bezit), hoe ze die media, ICT en technologie effectief gebruiken (gebruik), en hoe ze zich hierbij voelen (attitude). Hierdoor is Digimeter hét rapport bij uitstek dat inzicht biedt in digitale transformatie in Vlaanderen. De wetenschappelijk onderbouwde inzichten uit de rapporten kunnen bedrijven verder helpen bij het bepalen van hun business-strategie.

Doelstellingen van het rapport

De Digitmeter monitort jaarlijks hoe Vlamingen media en technologie bezitten en gebruiken, en wat hun attitudes en verwachtingen zijn hieromtrent. Hiervoor wordt jaarlijks een bevraging afgenomen bij een representatieve groep van minstens 1500 Vlamingen van 18 jaar of ouder.

Digimeter monitort:

  • De wijze waarop Vlamingen media en technologie bezitten en gebruiken, en welke verwachtingen en attitudes ze uiten hieromtrent.
  • De wijze waarop Vlamingen omgaan met technologieparadoxen en digitale transformatie, en hoe en in welke mate ze de digitale kloof verklaren.
  • De mate waarop Vlamingen reeds vertrouwd zijn met innovatieve technologieën (bv. 5G, Metaverse, cryptomunten, NFT) en wat de attitudes zijn van Vlamingen ten opzichte van artificiële intelligentie.

Output

De resultaten van de studie worden beschikbaar gesteld in een online Nederlandstalig rapport.

De rol van mict

Imec – mict – UGent is trots te kunnen deelnemen aan dit project, en draagt de verantwoordelijkheid voor volgende taken:

  • Mict staat in voor de data-analyse
  • Mict identificeert trends omtrent het bezit en gebruik van media en technologie. Inzichten die hieruit voortkomen bieden context aan de data van Digimeter.
  • Mict ondersteunt technologie- en mediabedrijven bij het beter begrijpen van hun eindgebruikers en consumenten en baseert zich hiervoor op inzichten uit Digimeter.

Projectinformatie

Partners: imec

Duur van het project: Jaarlijks rapport sinds 2009

Contact: Prof. Dr. Lieven De Marez, dr. Kristin Van Damme