Laura Cools

Biografie

Laura CoolsLaura Cools is doctoraatsonderzoeker aan de UCLouvain (Equipe Droits européens et migrations (EDEM)). Daarnaast is ze ook verbonden aan de Universiteiten van Namen (Unité droits de l’enfant) en Gent (onderzoeksgroep migratierecht). Ze doet onderzoek naar de implementatie en toepassing van kinderrechten – en met name van het fundamenteel principe van het hoger belang van het kind – door de Belgische migratieautoriteiten in gezinsherenigings- en ‘duurzame oplossing’ procedures. Hierbij hanteert ze een interdisciplinaire aanpak, die zowel gebruik maakt van juridische als (kwalitatieve) sociologische onderzoeksmethoden.

Laura studeerde in 2019 af als Master in de Rechten aan de UGent, waar ze gepassioneerd raakte door migratierecht. In het kader van haar masterprogramma studeerde ze ook een semester aan de University of Waikato in Nieuw-Zeeland, waar ze verschillende vakken van het LLM-programma opnam. Tijdens haar studies was Laura ook actief bij verschillende studentenverenigingen (zoals Youth/Students for Climate, Debatclub Gent en het Federaal Jeugdparlement).

Vooraleer ze begin 2020 aan haar doctoraat begon, werkte Laura als (trainee) beleidsadviseur op het Europees Parlement, waar ze onder meer het Europees migratiebeleid opvolgde. Sinds januari 2019 is Laura ook gemeenteraadslid in Koekelare.