Trainingen

Het aanbod trainingen van afdeling Studieadvies vindt plaats in kleine groepen en is gratis. De online trainingen gaan door via Microsoft Teams. Bij inschrijving ontvang je een e-mail met alle praktische informatie. Neem deze door voor de training start!

Wil je in afwachting van een training zelf al aan de slag? Op de Uforasite Wel in je vel kan je heel wat materiaal terugvinden rond uiteenlopende thema's!

Welke training volg ik?

Om te weten welke training jij het best volgt, stel je jezelf volgende vragen: Waar heb je op dit moment het meest last van? Hoe intensief wil je eraan werken?

 Korte formule  Lange formule
 Efficiënter studeren  Verder met angst
 Faalangsttraining in het kort  Faalangsttraining in het lang
 Uitsteltraining in het kort  Uitsteltraining in het lang
 Slaapproblemen  Spreekangst
 Faalangst of uitstelgedrag bij een bachelor- of masterproef

Efficiënt studeren

  • Hoe kan ik die grote hoeveelheid leerstof verwerken en onthouden?
  • Hoe blijf ik voor langere tijd geconcentreerd studeren?
  • Hoe kan ik het hele pakket vakken per semester rond krijgen?
  • Hoeveel uur per dag moet ik studeren en wanneer plan ik mijn ontspanning?
  • Hoe krijg ik mezelf zover om te beginnen met studeren?

Tijdens deze online sessie krijg je een bondige leidraad om studeren terug interessanter te maken: kort, krachtig en to the point studeren. Experimenteer met een efficiëntere/slimmere manier van studeren en pak zo je uitstelgedrag, perfectionisme, examenstress ... aan. Je hebt keuze tussen verschillende sessies van 2 uur.

! Ben jij een student in de 1ste bachelor? Schrijf je dan in voor de sessie efficiënt studeren van het monitoraat van je faculteit.

Faalangst

  • Pieker je vaak over een mogelijke mislukking in je studies en de gevolgen daarvan?
  • Bezorgen papers, examens, practica of presentaties je veel stress?
  • Heb je moeite je studies los te laten en werk je je te pletter?
  • Of doe je er alles aan om je studies te vermijden en stel je alles uit?
  • Speelt je perfectionisme je parten?
  • Ga je hierdoor onderpresteren of fysieke klachten ervaren?

Korte formule

In deze online sessie staan we stil bij wat faalangst is en hoe dat zich op verschillende manieren kan uiten. We kijken hoe je zelf thuis aan de slag kan gaan om je faalangst aan te pakken. Je krijgt een aantal tools mee om je stress te lijf te gaan en komaf te maken met negatieve gedachten en piekeren.

Lange formule

Heb je al jaren last van faalangst en vind je het moeilijk die op je eentje onder controle te krijgen? Is de korte formule niet voldoende? Dan is deze intensieve training wellicht iets voor jou.

Met een kleine groep sporen we samen belemmerende gedachten op, we leren situaties op een realistische manier te bekijken, haalbare doelstellingen te formuleren en onze fysieke stressklachten onder controle te houden door middel van relaxatietechnieken. We besteden ook een sessie aan efficiënter studeren.

De lange training van oktober is volzet. Vanaf 18 oktober kan je inschrijven voor de training van november. In afwachting kan je ook de korte training al eens volgen.

Uitstelgedrag

  • Heb je wel de intentie om te studeren, maar mondt dat steeds uit in een race tegen de klok op het laatste moment?
  • Ben je vaak van plan morgen écht te beginnen?
  • Zijn andere activiteiten zo aantrekkelijk?
  • Denk je steeds nog genoeg tijd te hebben?
  • Kom je hierdoor in de problemen met je studies?

Korte formule

In deze online sessie van 2 uur gaan we in op jouw uitstelgedrag. We reiken je een aantal tools aan om meer greep te krijgen op die negatieve gewoonte, en we zoeken naar manieren waardoor jij kan beginnen studeren. Je kan daar nadien zelf mee aan de slag.

Lange formule

Als je uitstelgedrag vrij hardnekkig is, dan kun je je aanmelden voor een lange training. We gaan in een kleine groep op een interactieve manier aan de slag. We staan stil bij wat uitstellen nu eigenlijk is en zoeken samen naar wat jou doet werken zodat je kan bereiken wat je wil: studeren om vervolgens te kunnen slagen. We formuleren haalbare en zeer concrete doelstellingen, we leren zelfcontrole technieken aan en staan stil bij afleiders en uitstelsmoezen. We besteden ook een sessie aan efficiënter studeren.

De lange training van oktober is volzet. Vanaf 18 oktober kan je inschrijven voor de training van november. In afwachting kan je ook de korte training al eens volgen.

Slaapproblemen

  • Kan je moeilijk inslapen of doorslapen?
  • Ben je je overdag al zorgen aan het maken of je 's nachts wel zal kunnen slapen?
  • Zijn examenperiodes een ware uitputtingslag omdat je de slaap niet kan vatten?
  • Stel je gaan slapen uit?

In deze online sessie van twee uur staan we stil bij de verschillende aspecten van slaap. Zo krijg je meer inzicht in je eigen slaapproblemen. We kijken wat jou kan helpen en wat je tegenwerkt. Je krijgt een aantal tools om met het probleem om te gaan.

Faalangst of uitstelgedrag bij een bachelor- of masterproef

  • Blokkeer je bij het idee een bachelor- of masterproef te moeten bedenken?
  • Is je zoveelste poging eraan te beginnen opnieuw mislukt?
  • Heb je moeite met het uitschrijven van je ideeën?
  • Ben je veel te perfectionistisch en daardoor te lang bezig met het schrijven van één goeie zin?

Naast inhoudelijke problemen of onvoldoende schrijfvaardigheden kan het schrijfproces gehinderd worden door emoties. Tijdens deze online sessie gaan we na wat er aan de hand is, waar je zit in het schrijfproces, en wat je prioriteiten zijn. Waarom ga je dit uit de weg? Maar vooral, hoe slaag je erin je opdracht af te werken?

Spreekangst

  • Bezorgt een belangrijke presentatie je reeds een week van tevoren veel stress?
  • Is je grootste angst het krijgen van een complete black-out tijdens een presentatie?
  • Heb je geen idee hoe je je goed moet voorbereiden op het geven van een presentatie voor een groep?
  • Knikken je knieën en laat je stem het afweten als je voor een groep mensen staat?

In deze training wordt het grootste deel van de tijd gespendeerd aan spreekangst. We bekijken hoe zich dat precies bij jou uit en welke tools je kan gebruiken om hiermee om te gaan. Binnen de training wordt er ook aandacht besteed aan hoe je een presentatie inhoudelijk en structureel voorbereidt en worden er oefeningen aangeboden met betrekking tot non-verbale (lichaamshoudingen, bewegingen,...) en verbale (stemvolume, taal, ...) communicatie. Deelnemers krijgen de kans om stapsgewijs te oefenen in het presenteren: eerst in kleine groepjes van 2 à 3 personen, opgebouwd naar een steeds grotere groep. Je oefent tijdens de sessies op eigen tempo, niemand wordt gedwongen om te spreken.

Verder met angst

  • Vecht je voortdurend tegen angsten, twijfel en onzekerheid en merk je dat het ten koste gaat van een waardevol leven?
  • Verval je vaak in gewoontes die je meer kwaad dan goed doen?
  • Zou je graag wat beter willen presteren en voldoening willen halen uit je studietijd?
  • Zou je graag wat milder zijn voor jezelf en je ervaringen?
  • Vermijd je (te) vaak zaken die je onzeker of angstig maken?

In de training maak je kennis met Acceptance and Commitment Therapy (ACT). ACT leert je om gedachten te laten komen en weer te laten gaan i.p.v. er helemaal door opgezogen te worden. Je wordt je bewust van je eigen negatieve gedachten en gedragspatronen en leert beter omgaan met stress. Je stelt je eigen aanpak in vraag en maakt kennis met alternatieven. Ook krijg je een meer relativerende en vriendelijke kijk op jezelf en de wereld. Voor deze training maak je eerst een afspraak voor een on campus intakegesprek.

Deze training is volzet voor 1ste semester. In het 2de semester kan je opnieuw aanmelden. Neem intussen zeker een kijkje in het aanbod van de andere trainingen.

Individuele gesprekken

  • Heb je één van de trainingen gevolgd en heb je nadien nog specifieke vragen?
  • Heb je nood aan een meer persoonlijke begeleiding?
  • Zijn er bepaalde zaken die je liever individueel bespreekt?

Dan kan je een individuele afspraak maken met een studentenpsycholoog.

Contact

Afdeling Studieadvies