Week van Ellen Bogaert
Even voorstellen
Dag iedereen! Ik ben Ellen Bogaert, woon in Sint-Niklaas en ben ondertussen 5 jaar geleden afgestudeerd als dierenarts Kleine Huisdieren. Hoewel ik enkele maanden heb kunnen proeven van de job als praktijkdierenarts, ben ik vrij snel gestart als leerkracht wetenschappen in een middelbare school; iets wat mij op het lijf geschreven is! Deze job als leerkracht combineer ik al enkele jaren met een job waarbij ik 1 dag per week werk op de Faculteit Diergeneeskunde (UGent) als wetenschappelijk medewerker.
Dag 1
In de Broederschool Humaniora te Sint-Niklaas geef ik chemie in de tweede graad; aan de echte pubers dus! De opgedane ervaring als leidster in de scouts helpt mij zeker om zo’n klas (meestal…) onder controle te houden. Met mijn mondmasker is het momenteel een uitdaging om verstaanbaar te spreken voor een groep jongeren. Maar ook omgekeerd is het niet makkelijk om de vele leerlingen, 228 in totaal, snel te leren kennen. De leerlingen in quarantaine krijgen de mogelijkheid om lessen en practica online te volgen.
Dag 2
Op een klassenraad komen alle leerkrachten bij elkaar om de leerlingen en hun resultaten te bespreken. Dit is belangrijk om eventuele problemen snel in kaart te brengen en oplossingen te zoeken. Het is het moment om te bekijken welke leerlingen baat hebben met bijlessen of om ‘zorgleerlingen’ te bespreken. Deze laatste zijn leerlingen die extra zorg kunnen gebruiken door vb. een moeilijke thuissituatie, ADHD, dyslexie,… Ook de algemene klassfeer en groepsdynamiek worden hier besproken.
Dag 3
Op woensdag werk ik steeds voor de Faculteit Diergeneeskunde. Mijn hoofdtaak is het onderwijs in de vakgroep medische beeldvorming te ondersteunen door o.a. het maken van leerpaden. Het is de bedoeling dat studenten door het maken van zo’n online leerpad stapsgewijs tot een bepaalde kennis komen. Dit past in de steeds populairder wordende onderwijsmethode ‘blended learning’, waarbij studenten leren door een combinatie van online onderwijs en face-to-face onderwijs. Jaarlijks organiseer ik ook samen met mijn collega Lieve De Rycke de practica echografie abdomen voor de studenten 2e master (optie kleine huisdieren). Covid-19 steekt er helaas dit jaar een stokje voor.
Dag 4
Maandelijks komen een 10-tal leerlingen samen met een collega en mezelf in de leerlingenraad. Hier krijgen de leerlingen een stem in enkele school gerelateerde zaken (vb. examenroosters, muziek op de speelplaats,…) en mogen ze leuke acties plannen. In december organiseren we o.a. de Sinterklaasactie waarbij alle leerlingen in de school met veel lekkers verrast worden door de Sint en zijn Pieten. Dit jaar zullen we het natuurlijk ‘Corona-proof’ moeten houden.
Dag 5
Af en toe is er ook ruimte voor een uitstap, ook nu tijdens de Corona-periode. Dit vinden we als school erg belangrijk voor de ontwikkeling van onze leerlingen en de binding in de klasgroep. We fietsen in groep naar het Stropersbos in Stekene om daar een ‘Corona-stratego’ spel te spelen, waarbij elk kamp zoveel mogelijk vaccins moet verzamelen. Ik loop rond als coronavirus om het spel te saboteren en natuurlijk een oogje in het zeil te houden. In de namiddag zetten we onze uitstap verder in Verbeke Foundation, een private kunstsite waar de leerlingen in groep een opdrachtenbundel moeten maken. Eindelijk kunnen we elkaar zien ZONDER mondmasker. Echt zalig om aan ieders glimlach te kunnen zien hoe onze leerlingen genieten van zo’n dag.