Facultair eredoctoraat voor prof. Paul Hodges

(28-02-2024) Op 22 maart 2024, Dies Natalis, ontvangt prof. Paul Hodges een eredoctoraat op voordracht van onze faculteit.

Prof. Hodges is senior principal research fellow en directeur van het NHMRC Centre for Clinical Research Excellence in Spinal Pain, Injury en Health aan de Universiteit van Queensland. Hij heeft een uitzonderlijk curriculum en werkt al jarenlang samen met de vakgroep Revalidatiewetenschappen, o.a. voor doctoraten, gastlessen en gezamenlijke publicaties.

Academische excellentie

Prof. Paul Hodges leidt baanbrekend onderzoek naar bewegingscontrole, pijn en revalidatie en is wereldwijd de meest geciteerde onderzoeker in de revalidatie- en kinesitherapie. Zijn innovatieve benadering, variërend van fundamenteel onderzoek tot klinische trials, heeft geleid tot effectieve behandelingen voor rugpijn. Prof. Hodges heeft talloze nationale en internationale onderzoeksprijzen ontvangen, waaronder driemaal de ISSLS Prize - de meest gerenommeerde award voor wervelkolomonderzoek. Als voormalig president van de International Society for Electrophysiology and Kinesiology, heeft hij internationale consortia geleid om inzichten in pijn te vergroten.

Collegialiteit en kennisdeling

Voor prof. Lieven Danneels, promotor van het eredoctoraat, is er naast zijn academische excellentie nog een andere reden om prof. Hodges voor te dragen voor deze prestigieuze erkenning: "Wat Paul echt onderscheidt, is zijn collegialiteit, zijn onvermoeibare toewijding en zijn missie om kennis te delen. Hij is een inspiratiebron voor talloze collega's, en in het bijzonder voor jonge onderzoekers. Zijn wil om zijn inzichten te delen, zijn advies te geven en anderen te inspireren en begeleiden op hun eigen pad naar succes is zonder meer exemplarisch. Dit maakt hem echt groots.”

Prof. Paul Hodges aan het woord: drie mogelijkheden

Naar aanleiding van de uitreiking van het eredoctoraat kan je prof. Hodges op drie momenten aan het woord horen:

Dies Natalis van de UGent

Elk jaar viert de UGent op de voorlaatste vrijdag van maart haar Dies Natalis of verjaardag met een plechtige zitting in de Aula en het uitreiken van de eredoctoraten. Meer info over de editie van dit jaar, vind je op de UGent-website