Verhalenverteller Ish Ait Hamou wordt eredoctor aan de UGent

(22-12-2023) Op Dies Natalis, op 22 maart 2024, kent de UGent een institutioneel eredoctoraat toe aan verhalenverteller Ish Ait Hamou. De universiteit zal die dag ook zes facultaire eredoctoraten uitreiken.

Eredoctoraten worden uitgereikt als een bijzonder eerbetoon voor uitzonderlijke wetenschappelijke of maatschappelijke verdiensten.

Institutioneel eredoctoraat voor Ish Ait Hamou

Ish begon zijn carrière als danser; zijn talent werd onder andere opgemerkt door het Duitse Adidas, dat hem al op 18-jarige leeftijd als choreograaf contracteerde.

In de jaren 2010 kreeg hij bij het brede publiek bekendheid door zijn werk voor televisie (o.a. als choreograaf en jurylid in de Nederlands-Vlaamse versie van het internationale showprogramma ‘So You Think You Can Dance’) en gaandeweg steeds meer ook als auteur, scenarist, regisseur en theatermaker.

Omdat hij zijn liefde voor podiumkunsten combineert met die voor woorden, omschrijft hij zichzelf liever niet als danser, choreograaf, schrijver of regisseur, maar als verhalenverteller.

De verhalen van Ish Ait Hamou getuigen van de vaak moeizame zoektocht van het individu naar een eigen identiteit en plek in een complexe samenleving. Met de kwetsbare en toch krachtige levensboodschap die uit zijn werk spreekt, weet hij een groot en jong publiek te bereiken.

De overtuiging dat we onze samenleving kunnen veranderen en dat we ze kunnen verbeteren, drijft veel van onze wetenschappers om met hun werk grenzen te verleggen. Dat gaat vaak gepaard met vallen en opstaan. De UGent streeft ernaar om jongeren via een universitaire opleiding voor te bereiden om actief deel uit te maken van én vorm te geven aan een samenleving in verandering. Ish Ait Hamou slaagt er vanuit diezelfde overtuiging in om moeilijke thema’s bespreekbaar te maken, zaken in beweging te zetten en geesten te laten rijpen om zo de samenleving te veranderen en te verbeteren. We verwelkomen hem met grote trots in onze UGent-gemeenschap. Rector Rik Van de Walle.

Facultaire eredoctoraten

dies.jpgDe UGent reikt op Dies Natalis ook facultaire eredoctoraten voor wetenschappelijke verdiensten uit. Zes faculteiten konden dit jaar een eredoctor voordragen:

• Faculteit Wetenschappen: professor Ülo Mander (Institute of Ecology and Earth Sciences, Faculty of Science and Technology, University of Tartu in Estland).
    Promotor: professor Veerle Van Eetvelde
  • Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen: professor Paul William Hodges (School of Health and Rehabilitation Sciences – Director NHMRC Centre of Clinical Research Excellence in Spinal Pain, Injury and Health, The University of Queensland, Brisbane, Australië)
    Promotor: professor Lieven Danneels
  • Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur: professor Bert Weckhuysen (Instituut voor Duurzame en Circulaire Chemie - Debye Instituut voor Nanomaterialen Wetenschap, Faculteit Bètawetenschappen, Universiteit Utrecht, Nederland)
    Promotoren: professor Veronique Van Speybroeck en professor Kevin Van Geem
  • Faculteit Economie en Bedrijfskunde: professor Thomas Hellmann (Saïd Business School, Oxford University, Verenigd Koninkrijk)
    Promotoren: professor Sophie Manigart en professor Mirjam Knockaert
  • Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen: professor Paul Michael Garrett (School of Political Science and Sociology, University of Galway, Ierland)
    Promotor: professor Rudi Roose
  • Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen: professor Trinh T. Minh-ha (Departments of Gender and Women's Studies, University of California, Berkeley - filmmaakster, Verenigde Staten)
    Promotoren: professor Daniël Biltereyst en professor Sofie Van Bauwel

Praktisch

De academische zitting met uitreiking van de eredoctoraten vindt plaats op vrijdag 22 maart 2024 om 15.30 uur in de Aula van de Universiteit Gent, Voldersstraat 9, 9000 Gent.

Voorafgaand vertrekt de academische stoet om 15 uur van het Ufo (Sint-Pietersnieuwstraat 33) naar de Aula.

Persdienst UGent
M 0472 96 82 81