‘Vers uit de tuin’: tentoonstelling over tuin, natuur en landschap in de 17de-eeuwse poëzie

Vers uit de tuin

Petrus Hondius schreef in 1621 een van de eerste lange gedichten in het Nederlands over een tuin. Die tuin lag net buiten de stad Terneuzen.

Onderzoekers van de UGent bestudeerden dit gedicht in relatie tot het toenmalige en hedendaagse denken over natuur en de maakbaarheid van het landschap. Op basis van hun onderzoek maakten ze een tentoonstelling. ‘Vers uit de tuin’ verbindt 17de-eeuwse principes rond tuinieren en landbouw met hedendaagse fenomenen als het eten uit eigen tuin.

‘Vers uit de tuin: Petrus Hondius’ dichterlijke wegwijzer door het 17de-eeuwse landschap’ is te zien in Museum Het Warenhuis in Axel (Zeeuws-Vlaanderen).

Op zaterdag 18 mei organiseren we een uniek bezoek voor onze alumni.

Na een lezing door de makers kan de tentoonstelling bezocht worden. In de namiddag maken we een bustour door het Zeeuws-Vlaamse landschap, met speciale aandacht voor landschapsgeschiedenis en recente natuurontwikkeling.

Programma

In de voormiddag neemt u deel aan een lezing en kan u museum Het Warenhuis bezoeken. We organiseren busvervoer vanuit Gent naar Axel, maar u kan ook op eigen kracht naar Axel komen.
U kan aan het ochtend- of namiddagprogramma deelnemen, of aan allebei. Neemt u aan het ochtendprogramma deel en rijdt u mee met de bus, dan kan u om 12 uur terug meerijden naar Gent. Neemt u deel aan het middagprogramma en rijdt u mee met de bus, dan kan u om 13 uur vanuit Gent naar Axel vertrekken. U duidt dat aan bij uw inschrijving.

• 8.30 uur (optioneel): vertrek met de bus vanuit Gent, voor wie dat wenst
  • 9.30 uur : ontvangst in het museum met koffie/thee en Zeeuwse bolus
  • 10-11 uur: lezing Kornee van der Haven en Caroline Baetens
  • 11-12 uur: bezoek tentoonstelling
  • 12 uur: vertrek met de bus naar Gent, voor wie enkel deelneemt aan het voormiddagprogramma
  • 12-14 uur: vrije lunch in Axel, vrij bezoek aan watertoren of stadsmolen, indien gewenst
  • 13 uur: (optioneel) vertrek met de bus vanuit Gent, voor wie dat wenst
  • 14 uur: start bustour door het Zeeuwse landschap
  • 16.30 uur: (optioneel) vertrek met de bus naar Gent

Inschrijven

Deelname is gratis, maar registratie is verplicht (het aantal plaatsen is beperkt). Alle alumni kunnen één gast meenemen.

Inschrijven kan tussen 18 april en 15 mei via het alumniportaal Infinitum.

Locatie en bereikbaarheid

Het voormiddagprogramma gaat door in museum Het Warenhuis in Axel: Markt 2, 4571 BG Axel,Nederland.

Axel is vlot met de wagen bereikbaar via de R4/N62. Er zijn verschillende gratis parkeerterreinen in Axel.

Het namiddagprogramma start vanaf parking Hofplein
Parking Hofplein bevindt zich op wandelafstand van Het Warenhuis en van het centrum van Axel.

Het is minder evident om met het openbaar vervoer naar Axel te gaan. Daarom leggen we een bus in.

De bus vertrekt om 8.30 uur aan de trappen van de Blandijn (Blandijnberg 2, 9000 Gent) voor het voormiddagprogramma.
Wie alleen deelneemt aan het voormiddagprogramma kan om 12 uur de bus vanuit Axel naar Gent terugnemen (aankomst rond 13 uur).
Wie alleen deelneemt aan het namiddagprogramma kan om 13 uur de bus nemen vanuit Gent naar Axel.

Na de bustour vertrekt de bus om 16.30 uur vanop parking Hofplein in Axel naar Gent; vermoedelijke aankomst in Gent rond 17.30 uur.

annelies.vanwittenberghe@ugent.be