Manuel Van den Abeele, medewerker Erfgoedcel Leie Schelde

(afgestudeerd in 2006)

Geschiedenis studeren is altijd mijn grote droom geweest, de liefde voor het vak zat er van jongs af aan in. Mijn jaren als student waren de beste jaren van mijn leven. Ik studeerde eerst geschiedenis en dan kunstwetenschappen. Ik heb mijn thesis in de geschiedenis geschreven over de pokken, dus ik zie de huidige epidemie in een breder historisch licht. Er was in de negentiende eeuw al sprake van irrationele weerstand tegen vaccinatie, maar de geschiedenis leert ook dat een besmettelijke ziekte uiteindelijk zal uitsterven wanneer er genoeg mensen ingeënt zijn.

De opleiding geschiedenis heeft me alles geboden wat ik ervan verwacht had, en zelfs meer. Ik kom uit een technische richting: ik heb Handel gestudeerd. Dat is niet de beste voorbereiding op studeren aan de universiteit. Ik heb een zware handicap en ben daardoor helemaal niet zo mobiel. Ik heb op voorhand vaak te horen gekregen dat ik niet wist waaraan ik begon en dat ik het niet zou halen. Maar ze hadden ongelijk!

Ik heb altijd veel hulp gehad van medestudenten en van professoren.

Die ivoren toren is een mythe, mijn lesgevers stonden eigenlijk altijd voor me klaar. Ik herinner me het eerste feedbackmoment over een taak die ik had geschreven. Ik wist op dat moment zelfs niet wat voetnoten waren! De professor die me toen begeleidde heeft me uitgelegd wat er verwacht werd bij het schrijven van een academische paper. De andere professoren hebben me geholpen, bijgestaan en zelfs aangemoedigd toen ik een klein aantal herexamens had in het eerste jaar. Ook mijn medestudenten hebben me enorm goed geholpen. Door mijn handicap schrijf ik nogal traag, en ze hebben me vaak hun nota’s gegeven. Door mijn voortraject in het technisch secundair waren mijn algemene kennis en mijn talenkennis ook niet optimaal voor een universitaire opleiding, maar door hard te werken heb ik uiteindelijk twee universitaire diploma’s behaald. Het was erg motiverend om te merken dat het me wél lukte om te studeren.

Voor mijn universitaire studies was ik altijd ‘degene met de handicap’, maar in het auditorium kon ik rustig onderuit zakken in één van de 600 zitjes, en opgaan in de les. Toen ik mijn diploma geschiedenis behaald had, had ik zin om nog verder te studeren en ben ik kunstwetenschappen gaan studeren, dat leunt aan bij een historische opleiding.

Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd om in archieven te zoeken, om een grote hoeveelheid informatie kritisch te verwerken, en om dit allemaal te samen te brengen in een goede tekst.

Werk vinden was niet evident voor mij, solliciteren was een koude douche. Ik heb altijd eerlijk in sollicitatiebrieven gezegd dat ik een handicap heb. Als ik al eens uitgenodigd werd voor een gesprek kreeg ik vaak erg botte reacties. Ik ben dan naar de burgemeester van mijn gemeente gegaan en heb om vrijwilligerswerk gevraagd dat aansloot bij mijn diploma. Ik ben terechtgekomen bij het Platform Overleg Leie Schelde, een voorloper van de erfgoedcel Leie Schelde en momenteel ben ik medewerker roerend erfgoed voor de gemeentes Deinze, Nazareth en Sint-Martens-Latem. Onze regio heeft een rijke geschiedenis en cultuur. Ik maakte bijvoorbeeld een digitale inventaris op van de kunstvoorwerpen van de kerken in onze streek. Iedereen kent kunstenaarsdorp Sint-Martens-Latem en de prachtige schilderijen die hier gemaakt zijn. Wij houden ons ook bezig met immaterieel erfgoed, zoals de Canteclaerstoet in Deinze.

Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd om in archieven te zoeken, om een grote hoeveelheid informatie kritisch te verwerken, en om dit allemaal te samen te brengen in een goede tekst. Deze vaardigheden zijn essentieel voor het uitoefenen van mijn job. Een opleiding geschiedenis geeft je daarenboven een breed historisch kader. Als ik een nieuw onderwerp aansnijd, dan begin ik nooit van nul. En vooral: je leert kritisch te zijn. Je leert bronnen te onderzoeken en verschillende invalshoeken met elkaar te vergelijken. Niet alles wat gedrukt staat, is de waarheid. Mijn opleidingen geschiedenis en kunstwetenschappen hebben me niet alleen voorbereid op mijn huidige job, maar hebben me ook gevormd als mens. Het behalen van mijn diploma’s heeft ervoor gezorgd dat ik meer lef kreeg. Ik huiverde bijvoorbeeld van het idee om te leren autorijden. Als je een handicap hebt, is dat niet evident. Mijn rijbewijs heb ik gehaald: door mijn academisch succes kan ik ook vele andere uitdagingen aan.