Permanente vorming "Actuele filosofie"

2021: WAARHEID

De vakgroep Wijsbegeerte en Moraalwetenschap van de Universiteit Gent richt elk jaar een permanente vorming "Actuele filosofie" in.

De cyclus van het academiejaar 2020-21 heeft als thema 'Waarheid', en gaat verder waar de vorige cyclus in maart 2020 stopte door corona.

Deze lezingen veronderstellen geen specifieke voorkennis en zijn gratis bij te wonen.

Inhoud

Deze lezingenreeks behandelt een van de meest klassieke filosofische thema’s. Denken en spreken doen we niet zomaar, we weten ons gebonden aan normen. Een van de meest fundamentele normen lijkt die van waarheid te zijn. Maar wat betekent het dat we ons gebonden weten aan waarheid? Wat gebeurt er wanneer we waarheid zelf tot onderwerp maken van ons denken? Is zoiets als een theorie over waarheid wel mogelijk?

Elk van de lezingen zal kijken hoe filosofen over deze vragen hebben nagedacht, en wat hun denken over waarheid ons kan leren over onszelf.

• 16 maart. Maarten Van Dyck (UGent). De waarheid van experten

• 23 maart. Massimiliano Simons (UGent). Het complot van de waarheid: over instituties, consensus en scepticisme

• 30 maart. Fons Dewulf (UGent). Positivisme: weten zonder waarheid

• 13 april. Jana De Kockere (UGent). Waarom we niet altijd de waarheid willen: van Plato's schriftkritiek naar de Madres de Plaza de Mayo