Boek: Taaltechnologie ontrafeld

Cynthia Van Hee, Veronique Hoste (vergrote weergave)

Cynthia Van Hee, Veronique Hoste

(15-02-2024) Dit is het eerste Nederlandstalige boek over taaltechnologie, gericht aan iedereen met een passie voor talen. Het is toegankelijk, maar met de nodige diepgang voor wie er zelf mee aan de slag wil.

Taaltechnologie ontrafeld

Cynthia Van Hee, Veronique Hoste

ISBN 978-94-6310-622-1

€ 27,00

Uitgeverij Pelckmans

Geplande publicatiedatum: 13 mei 2024

Pre-order het boek

Korte inhoud

Kunstmatige of artificiële intelligentie (AI) is de capaciteit van computers om menselijke vaardigheden te vertonen, zoals wiskundig denken, creativiteit en communicatie. In dit boeiende AI-landschap neemt natuurlijketaalverwerking een centrale plaats in op het kruispunt van taal en technologie. Met behulp van geavanceerde methoden als machinaal leren kunnen we computers teksten laten analyseren, begrijpen en produceren. Computermodellen kunnen getraind worden om geschreven en gesproken teksten te doorzoeken, verbeteren, samen te vatten en zoveel meer.

Vertaalsystemen, automatische zoeksystemen en chatbots zijn slechts een handvol voorbeelden van toepassingen die steunen op taaltechnologie. Maar wat schuilt er nu precies onder de motorkap van die tools die we dagelijks gebruiken? In dit boek gaan we dieper in op de werking van taaltechnologie. We stellen vragen als: Wat speelt er zich af achter de schermen van ChatGPT? Hoe kan taaltechnologie taal begrijpen, produceren en zelfs ons gedrag sturen? Daarnaast bespreken we enkele praktische toepassingen als sentimentanalyse en automatische vertaling. Het laatste deel van dit boek werpt een kritische blik op een aantal ethische vraagstukken.

Over de auteurs

Cynthia Van Hee en Véronique Hoste zijn beiden verbonden aan de Universiteit Gent. Ze maken deel uit van het LT3 Language and Translation Technology Team van de vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie. Ze doceren al een aantal jaren over natuurlijketaalverwerking aan de universiteit en daarbuiten om taaltechnologie dichter bij het brede publiek te brengen.